بیگ بنگ: تلسکوپ جیمز وب پس از سفری یک ماهه، چند روز قبل به مدار خود در نقطۀ لاگرانژی 2 رسید. این تلسکوپ از طریق امواج رادیویی دائما با ایستگاه‌های زمینی در ارتباط است.

observatoryndTierBreakdown px

جیمز وب یک باند ارتباطی پر سرعت و یک باند ارتباطی متوسط دارد. سیستم برد متوسط در باند S با فرکانس‌ بین دو تا چهار گیگاهرتز فعالیت می‌کند. اما باند Ka که پرسرعت‌تر است با فرکانس ۲۶.۵ تا ۴۰ گیگاهرتز کار می‌کند. بیشترین سرعت انتقال داده در باند Ka  برابر ۳.۵ مگابایت بر ثانیه است.

برای درک بهتر سرعت آن می‌توان گفت که سرعت متوسط دانلود با اتصال ۴G تلفن همراه حدود ۱ تا ۱.۲۵ مگابایت بر ثانیه است. سرعت‌های کمتر این باند را نیز می‌توان زمانی که آب‌وهوا در ایستگاه‌های زمینی مناسب نیست و امکان ایجاد تداخل وجود دارد مورد استفاده قرار داد.

تلسکوپ‌های “شبکه فضایی عمیق” که داده‌ها را دریافت می‌کنند، در سه نقطه از زمین(کالیفرنیا، مادرید، کانبرا) قرار دارند. این بدان معناست که با چرخش زمین همیشه یک منطقه برای “وب” ‌قابل دسترس خواهد بود. فرمان مهندسان ناسا نیز از طریق شبکه فضایی عمیق به جیمز وب ارسال می‌شود.

همچنین ناسا اعلام کرد تلسکوپ جیمز وب برای همترازی آینه‌هایش ستارۀ HD 84406 را رصد خواهد کرد که حدود ۲۶۰ سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی دب اکبر واقع شده است. در این فرایند مهندسان 18 عکس خارج از فوکوس(تار) از این ستاره می‌گیرند، یعنی هر بخش از آینه اصلی یک عکس می‌گیرد. سپس آنها با الگوریتم‌های کامپیوتری تعیین می‌کنند که هر کدام از آینه‌ها چقدر باید حرکت داده شوند تا «همتراز» شوند. زمانی که آینه‌های جیمز وب در تابستان سال جاری همتراز شوند و این تلسکوپ رصدهای جدی خود را آغاز کند، آنتن آن دو بار در روز دستکم ۲۸.۶ گیگابایت داده علمی را به زمین ارسال خواهد کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: digitaltrends.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.