نبوغ دوباره در مریخ پرواز کرد

0
440

بیگ بنگ: ‌هلیکوپتر «نبوغ» ناسا دومین پرواز موفقیت‌آمیز خود را بر فراز سیاره سرخ انجام داد. در این پرواز آزمایشی نبوغ به ارتفاع ۵ متری رسید که ۲ متر از پرواز پیشین بیشتر بود و ۲ متر هم به صورت عرضی حرکت کرده است.

image e Perseveranceکل این پرواز دوم در جو رقیق مریخ فقط ۵۰ ثانیه طول کشید. کنترل خودکار چنین ابزاری در فاصله‌ی ۲۷۸ میلیون کیلومتری با زمین بسیار شگفت‌انگیز است. محققان ناسا در طی دو هفته‌ی آینده حداقل ۳ چالش پروازی دیگر را در نظر دارند که هر یک پیچیده‌تر و بلندپروازانه‌تر از قبلی خواهد بود. در عکس زیر، تصویری که نبوغ در هنگام پرواز گرفته را می‌بینیم، در این عکس رد چرخ‌های مریخ‌نورد استقامت به وضوح مشخص است.

BHVCVbVVxHfpxrLczZEBA این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی‌کند. وزن تقریبی بالگرد نبوغ ۱.۸ کیلوگرم است و پرواز موفقیت‌آمیز این بالگرد کوچک، درهای منافع علمی و تجاری جدیدی را در مریخ باز می‌کند. نبوغ” برای پرواز در جو بسیار نازک مریخ که ۹۹ درصد نازک‌تر از جو زمین است، بسیار سبک وزن طراحی شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-news.com