بیگ بنگ: تجزیه و تحلیل های جدید حاکی از آن است که نخستین ستارگان بسیار دیرتر از آن چیزی که تصور می شد، به وجود آمدند. جهان در حدود 13.8 میلیارد سال پیش در طی رویدادی که اکنون با عنوان بیگ بنگ شناخته می شود، پدید آمد. طبق این تحقیق جدید منابع نخستین ستارگان، حدود 700 میلیون سال پس از بیگ بنگ، شکل گرفتند، پیش از این داده های ماهوارۀ wmap، دوران شکل گیری ستارگان ِ اولیه را حدود 450 میلیون سال پس از بیگ بنگ، براورد می کردند.

تصویری هنری از کیهان نخستین، جایی که عصر بازیونیده شدن را به تصویر کشیده است.
تصویری هنری از کیهان نخستین، جایی که عصر بازیونیده شدن را به تصویر کشیده است.

به گزارش بیگ بنگ، کیهان در آغاز سوپي داغ از گازهای يونيزه بود که الکترون ها و یون های هیدروژن و هلیوم پیرامون آن به گردش در می آمدند. اما بعد از گذشت 400 هزار سال از بیگ بنگ، کیهان وارد دوره جدیدی به نام “نوترکيب” شد. کیهان در اثر این پدیده به قدری حرارت از دست داد تا شرایط را برای باز ترکیب یون در اتم فراهم آید. اگرچه اعتقاد بر این است که نور برای اولین بار در این دوره جهان ما را روشن ساخت، اما مدت زیاد به طول نیانجامید. کیهان خیلی زود وارد عصر تاریک شد، دوره ی قبل از ظهور نخستین ستارگان.

هنگامی که نخستین نسل از ستارگان پا به عرصه وجود نهادند، تشعشعات شدیدی را ساطع کردند. طوری که هیدروژن بار دیگر يونيزه شد و با ظهور عصری به نام ” باز یونیده”، ما به جایی هدایت شدیم که الان در آن قرار داریم: جهانی پُر از ستاره و سیاره های متشکل از حجم کثیری از عناصر سنگین و برخوردار از تابش پس زمینه میکروموج کیهانی (CMB) که تشعشعات باقی مانده از دوره ی نوترکيب می باشد.

اينفوگرافي از مراحل نخست فرگشت جهان
اينفوگرافي از مراحل نخست فرگشت جهان

با در نظر گرفتن این موضوع که تابش پس زمینه میکروموج کیهانی زمانی آزاد شد که الکترون ها و پروتون ها به تازگی برای ایجاد اتم های هیدروژن ملحق شده بودند، دانشمندان اخترفیزیک تاکید می کنند که مشاهده ی این نور “کهن” می تواند سرنخ هایی کلیدی در خصوص تاریخ، ترکیب و هندسه ی جهان فراهم نماید. انجام این کار یکی از عملیات اصلی رصدخانه فضایی پلانک در آژانس فضایی اروپا به شمار می آید و امروزه تحلیل های جدید داده های گردآوری شده توسط ابزارهای فرکانس بالا(HFI) نگرش دانشمندان را نسبت به سال های نخستین ِ جهان دستخوش تغییر قرار داده است.

تحلیل های انجام شده به ما می گویند که عصر باز یونیده جهان دیرتر از آن چیزی که تصور می شد، آغاز گشت و نخستین ستارگان در زمره ی عوامل اصلی يونش مجدد جای دارند. علاوه بر این، گفته می شود نخستین ستارگان بسیار دیرتر از آن چیزی که فکر می کردیم، ظهور یافتند. جزئیات این تحلیل که در مجله ی اختر شناسی و اخترفیزیک منتشر شده، می تواند پاسخ هایی قطعی برای موضوعات داغ و بحث برانگیز سال های اخیر ارائه کند. علاوه بر این، دیگر برای توضیح فرآیند باز یونیده در آغاز کیهان نیازی به توسل به منابع ناشناخته و بیگانه نیست.

تصویری از تابش پس زمینه میکروموج کیهانی که ماهواره ی پلانک به ثبت رسانده است. این تابش نخستین نور کیهان را درست 380 هزار سال پس از بیگ بنگ نشان می دهد.
تصویری از تابش پس زمینه میکروموج کیهانی که ماهواره ی پلانک به ثبت رسانده است. این تابش نخستین نور کیهان را درست 380 هزار سال پس از بیگ بنگ نشان می دهد.

ژان لو پوژه محقق موسسه اختر فیزیک در اورساي فرانسه و مسئول ارشد HFI در طی گزارشی بیان می کند:« اندازه گیری های بسیار دقیق بدست آمده از ابزارهای فرکانس بالا به روشنی نشان می دهند که عصر باز یونیده فرایندی بسیار سریع بوده که زمانی دیر در تاریخ کیهان آغاز شد و بعد از گذشت حدود 700 میلیون سال پس از بیگ بنگ، يونيزه شدن مجدد ِ کیهان، ستارگان را به ارمغان آورده است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

مترجم: منصور نقی لو / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ibtimes.com

اطلاعات بیشتر: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.