بیگ بنگ: ناسا نخستین عکس‌های جیمز وب را منتشر کرد، این تصاویر ابتدایی برای همترازی آینه‌های وب گرفته شده است.

alignment mosaic annotated compressed x

اولین عکس منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، بخشی از موزاییکی عکسی را نشان می‌دهد که در ۲ فوریه ۲۰۲۲ طی ۲۵ ساعت از ستاره HD 84406 گرفته است. این ستاره ۲۶۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

photo

هر کدام از ۱۸ آینه اصلی جیمز وب یک عکس از این ستاره که ۲۶۰ سال نوری با زمین فاصله دارد گرفت. در مرحلۀ بعد دانشمندان با الگوریتم‌های خاص تعیین می‌کنند که هر کدام از این آینه‌ها چقدر باید حرکت داده شوند تا «همتراز» شوند و بصورت یکپارچه نور را به آینه ثانویه برسانند. این کار در نهایت یک تصویر یکپارچه و با کیفیت می‌دهد.

همچنین ناسا یک عکس دیگر نیز از آینه اصلی جیمز وب منتشر کرد که با استفاده از لنز ویژه تصویربرداری فروسرخ گرفته شده است. آینه روشن در حال رصد ستاره HD 84406 است.

photo

آینه‌ها به‌منظور دریافت تصاویر شفاف از کیهان باید در گام‌هایی به اندازه یک‌پنج‌هزارم موی انسان تراز شوند. حرکت هر کدام از بخش‌های آینه در مکان صحیح با این دقت شگفت‌انگیز، زمان‌بر خواهد بود. همترازی اولیه حدود سه ماه می‌کشد و پس از آن جیمز وب آمادۀ رصد کیهان خواهد بود.