نشانه‌هایی از حیات در سیاره ناهید کشف شد!

7
1266

بیگ بنگ: یک بیانیه‌ی مطبوعاتی بزرگ امروز دوشنبه، 14 سپتامبر توسط انجمن نجوم سلطنتی منتشر خواهد شد. دانشمندان می‌خواهند خبر بزرگی را به شما بدهند. به گفته‌ی چندین منبع آگاه از جزئیات این بیانیه، «فسفین» در جو ناهید کشف شده است. وجود این عنصر نشان می‌دهد که شیمی‌ عجیب و غریبی در این سیاره در حال وقوع است، زیرا فسفین چیزی است که هرکجا باشد حیات نیز در آنجا وجود دارد. (تا جایی که ما می‌دانیم).

maxresdefaultبه گزارش بیگ بنگ، بسیاری از اخترزیست‌شناسان حضور “فسفین” را به عنوان «علامت زیستی» مشاهده کرده‌اند، یعنی وجود احتمالی حیات. این کشف توسط آرایه‌ تلسکوپی آتاکاما(ALMA) واقع در شیلی و تلسکوپ جیمز کلرک مکسول واقع در هاوایی، صورت گرفته است. این تیم تحقیقاتی شامل اعضایی از دانشگاه منچستر، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه کاردیف است. مقاله‌ای در شماره‌ی 14 سپتامبر در نشریه  Nature Astronomy منتشر خواهد شد.

به گفته محققان سازوكارهای غیرزنده (مثلاً آنهایی که به حیات ربطی ندارند) كه ممكن است فسفین تولید كنند، نمی‌توانند این مقدارِ زیادِ شناسایی شده را توضیح دهند و احتمالا این مقدار “فسفین” به فعالیت میکروب‌های بی‌هوازی مرتبط می‌باشد. فسفین در منطقه‌ای موجود در جو سیارۀ ناهید شناسایی شده که به نظر برخی محققان، قابل‌سکونت است.

فسفین(Phosphine) با فرمول شیمیایی PH۳ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۲۴۴۰۴ است. که جرم مولی آن 33.99758 g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، گاز بی‌رنگ است. برای اینکه ببینیم اخترشناسان چه نظری در این مورد دارند، باید منتظر گزارشات این بیانیه‌ی مطبوعاتی باشیم که در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ آغاز می‌شود. خبرهای بیشتر بزودی….

ترجمه: سحر ‌الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: astrobiology.com

7 دیدگاه‌ها

1. عجیبه!!! سیاره ناهید با دمای ۴۹۰ درجه سانتیگراد که سرب توش ذوب میشه دارای نشانه های حیات است!! چه عجیب این میتونه یک دستاورد بزرگ و عجیب برای اختر شناس ها باشه!!

2. آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم واقعا مصداق بارز این قضیه س.این همه ما دنبال حیات روی منظومه ها و سیاره های فرا خورشیدی می گشتیم غافل از اینکه همین تو منظومه خودمون تو یکی از سیاره ای نزدیک خودمون حیات وجود داره.