بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل تصاویر خارق‌العاده‌ای از ابرهای عظیم گاز سبز رنگ در فاصله هزاران سال نوری از زمین را ثبت کرده که تصور می شود نشانه هایی از اختروش های مرده باشند.

این تصاویر تلسکوپ فضایی هابل مجموعه ای از 8 کهکشان فعال با حلقه های سبز و مارپیچ را نشان می دهد که تصور می شود در اثر فعالیت های اختروش ها ایجاد شده اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این کشف نشان‌ دهنده وجود اختروش ها است که درخشان‌ترین اجرام کیهان محسوب می‌شوند. این اختروش ها ظاهرا نورهای عجیب سبز رنگی را منتشر می‌کنند که باعث درخشش آنها می‌شود. در هر کدام از هشت تصویر ثبت شده توسط هابل، یک پرتو اختروش باعث درخشش رشته‌های نامرئی در فضای عمیق توسط فرآیند یونیزاسیون نوری شده است.

به گفته محققان، اکسیژن، هلیوم، نیتروژن، سولفور و نئون موجود در رشته‌ها به جذب نور اختروش  پرداخته و به آهستگی آن را طی چندین هزار سال بازتاب داده است. رنگ زمردین این گازها در اثر اکسیژن یونیزه ایجاد شده که به رنگ سبز می‌درخشد. اختروش ها هسته‌های کهکشانی بسیار درخشان هستند که نیروی خود را از ابرسیاه‌چاله‌ها می‌گیرند. با جریان یافتن گاز و غبار به سیاه‌چاله از دیسک یکپارچه اطراف آن، ماده تا دماهای بسیار بالا داغ شده و می‌تواند منجر به ایجاد یک اختروش شود که تابش‌ها و ذرات پرانرژی را در فضا منتشر می‌کند.

hs-2015-13-h-large_webاختروش هایی که هشت ابر ثبت شده توسط هابل را روشن کرده‌اند، از بین رفته‌اند، در واقع می توان اینها گازها نشانه هایی از اختروش های مرده هستند.  ابرها در فاصله زیادی از کهکشان مرتبط با خود قرار دارند و از این رو هزاران سال طول می‌کشد تا نور اختروش ها به ابرها برسد. به گفته محققان، احتمالا ادغام خشن کهکشانها و اختروش های آنها باعث ایجاد این ابرهای سبز رنگ شده است. نتایج این تحقیق در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily