بیگ بنگ: گروهی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی  آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در کالیفرنیا، توانستند با ردگیری 7.5 میلیون کهکشان، از دقیق‌ترین نقشه سه بعدی کیهان رونمایی کنند.

این نمای خیره‌کننده شامل ۷.۵ میلیون کهکشان در فاصله حدود پنج میلیارد سال نوری در جهت «صورت فلکی سنبله» است. هر نقطه‌ی رنگی در این ویدئو یک کهکشان را نشان می‌دهد که از صدها میلیارد ستاره تشکیل شده است. گرانش کهکشان‌ها را درون یک «شبکه کیهانی» از خوشه‌های متراکم، رشته‎ها و خلاء جمع می‌کند. خوشه‌های کهکشانی بزرگترین ساختارهای کیهان هستند. کهکشان‌ها اغلب با نیروی گرانشی، در گروه‌هایی که “خوشه‌های کهکشانی” نامیده می‌شوند حول یکدیگر جمع می‌شوند.

این داده‌ها با ابزار طیف سنجی انرژی تاریک(DESI) که بر روی تلسکوپ نیکولاس میال در آریزونا نصب شده، بدست آمده است.  هفت ماه کاوش‌ ابتدایی این ابزار توانست نقشۀ 7.5 میلیون کهکشان را تهیه کند و انتظار می‌رود ماموریت پنج سالۀ آن ۳۵ میلیون کهکشان را فهرست‌بندی کند.

DESI D Mapاین ابزار به لطف یک سیستم فیبر نوری پیشرفته که نور را از اجسام موجود در فضا مانند کهکشان‌ها و ستاره‌ها به نوارهای باریک رنگی تقسیم می‌کند، می‌تواند بیش از هر تلسکوپ دیگری روی زمین، کهکشان‌ها را در طول یک سال بررسی کند. این رنگ‌ها ترکیبات شیمیایی جرم مورد نظر را فاش می‌کنند و اطلاعاتی در مورد فاصله آن‌ها و سرعت جابه‌جایی آنها فراهم می‌کنند. به طور کلی هرچه طیف کهکشان‌ها به طول موج قرمز نزدیک‌تر باشد، دورتر هستند و داشتن یک نقشه سه‌بعدی به فیزیکدانان کمک می‌کند تا خوشه‌های کهکشانی را دسته‌بندی کنند.

هدف از این ماموریت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انرژی تاریک است. انرژی تاریک نیرویی است که بیش از ۶۸ درصد کیهان را تشکیل داده و به سرعت انبساط کیهان شتاب می‌دهد. این نقشه به اخترشناسان این امکان را می‌دهد تا بفهمند جهان چگونه آغاز شده و به چه سویی می‌رود. آیا همیشه در حال انبساط خواهد بود یا فرومی‌پاشد و از بین می‌رود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه