بیگ بنگ: برای اولین بار یک تیم متخصص از دانشمندان توانستند پراکندگی انرژی نوری در کهکشان راه شیری را از طریق نقشه برداری محاسبه کنند. این اطلاعات جدید، بینش جدیدی در مورد چگونگی به وجود آمدن کهکشان‌های مارپیچی شکل، مانند کهکشان راه شیری می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ، این تحقیق با همکاری‌ محققان دانشگاه مرکزی لنکشایر، انجمن فیزیک هسته‌ای ماکس پلانک در آلمان و انجمن اخترشناسی در کشور رومانی انجام شد که نشان می‌دهد نور و فوتون های درخشان چگونه باعث به وجود آمدن فوتون‌های بسیار پرانرژی و پرتو‌های گاما می‌شوند. این، ایده‌ی جدیدی برای گسترش و پیشرفت محاسبات کامپیوتری است. این محاسبات، سرنوشت فوتون‌های کهکشان راه شیری را مشخص می کند. فوتون‌هایی که همانند گرما و حرارات از غبار موجود ستارگان خارج می شوند.

قبلا هم دانشمندان سعی در محاسبه و یافتن پراکندگی نور از طریق شمارش ستارگان در کهکشان راه شیری داشتند. اما با عکس‌هایی که توسط آژانس فضایی اروپا( عکس‌هایی که توسط دوربین‌های حرارتی و مادون قرمز ثبت شد) گرفته شد، نتوانستند این کار را انجام دهند و با شکست مواجه شدند. پروفسور کیریستیا پوپسکو از دانشگاه مرکزی لنکشایر می گوید: « ما فقط پراکندگی انرژی نوری را در کهکشان راه شیری تخمین نمی زنیم بلکه در طی این تحقیق، میتوانیم غبارهای درخشان و به وجود آمده در کهکشان راه شیری را پیش‌بینی کنیم.» با جستجوی فوتون‌های درخشان و پیش‌بینی اینکه چطور کهکشان راه شیری از طریق پرتو‌های فرابنفش و گرما، دیده می شوند، دانشمندان توانستند به کمک یک تصویر کامل از کهکشان راه شیری پراکندگی نور و انرژی گرمایی را محاسبه کنند. این تحقیقات بسیار مشکل‌اند، طوری که سختی آنرا تنها در طی انجام تحقیقات میتوان فهمید.

مدلسازی این پراکندگی نور در کهکشان راه شیری دقیقا مطابق همان تحقیقاتی است که پروفسور پوپسکو و دکتر ریچارد تافز از انجمن ماکس پلانک در گذشته انجام دادند. تحقیقات آنان بر روی کهکشان‌های دیگر بود. کهکشان‌هایی که آنان را میتوان از دید بیرون نگاه کرد. دکتر تافز دربارۀ این تحقیق بیان داشت: « نگاه کردن به کهکشان‌های دیگر از یک دید بیرونی کار بسیار راحت تری است تا اینکه ما بخواهیم کهکشانی که داخل آن هستیم، را مشاهده و بررسی کنیم.»

دانشمندان توانستند نشان دهند چگونه نور با تاثیراتی که کهکشان ما روی آن دارد، باعث به وجود آمدن پرتوی گامایی می شود که با پرتوهای کیهانی در تقابل است. آنان واکنش‌های شیمیایی را در فضای بین ستارگان گسترش می دهند تا ساختار ترکیب‌ها و مولکول‌هایی که برای زندگی بشر نیاز است را تولید کنند. دکتر ریچارد تافز افزود:« کار و تلاش بر روی تشعشعات و فعل و انفعالات آنان در کهکشان راه شیری می تواند منبع پرتوهای کیهانی را مشخص کند.»

بودجه این تحقیقات را کشور انگلستان تامین می کند. کشوری که در همه زمینه‌های علمی در رتبه بالایی قرار دارد و برای این تحقیقات دانشمندانی متخصص در علم لیزر و نور را گردهم آورده است. پروفسور پوپسکو میگوید: « ما قبل از شروع تحقیقات برنامه‌های محاسباتی از جمله مدل سازی کهکشان را به خوبی توسعه داده بودیم و این موضوع تنها توسط حمایت علمی و فناوری کشور انگستان انجام می شد. بدون حمایت‌های این کشور، انجام این تحقیقات ممکن نبود.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

ترجمه: علیرضا شیخ سفلی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.