بیگ بنگ: همه چیز در جهان ما حرکت می‌کند، اما مقیاس‌های زمانی مورد نیاز برای مشاهدۀ این حرکت اغلب بسیار بیشتر از طول عمر انسان است.

Slice of Local Universe scaled

به گزارش بیگ بنگ، در یک مطالعه جدید و بزرگ، تیمی از اخترشناسان از موسسه نجوم دانشگاه هاوایی، دانشگاه مریلند و دانشگاه پاریس-ساکلی، حرکت ۱۰ هزار کهکشان و خوشه کهکشانی در اطراف راه شیری را ردیابی کردند. این نقشه تجمعی از کهکشان‌ها در وسعتی حدود ۳۵۰ میلیون سال نوری را نشان می‌دهد.

دانشمندان حرکات آنها را در طول ۱۱.۵ میلیارد سال دنبال کردند. از پیدایش کهکشان‌ها، زمانی که کیهان تنها ۱.۵ میلیارد سال قدمت داشت، تا امروز، که این کهکشان‌ها بیش از ۱۳ میلیارد ساله هستند.

این تیم با استفاده از یک تکنیک ریاضیاتی به نام روش محاسبات عددی، مسیر کهکشان‌ها را بر اساس روشنایی و موقعیت فعلی  آنها پیش‌بینی کردند. اخترشناسان، فیزیکِ نظریه بیگ بنگ را در نظر گرفتند، از جمله این ایده که کهکشان‌ها در ابتدا با سرعتی که نرخ انبساط هابل نامیده می‌شود، شروع به دور شدن از یکدیگر می‌کنند. ویدئویی کوتاه از این نقشه را در زیر تماشا کنید:

در طول زمان، “گرانش” حرکت کهکشان‌ها را تغییر می‌دهد، بنابراین آنها نه تنها با انبساط کیهان از هم دور می‌‌شوند، بلکه به صورت رشته‌‌ها، دیوارها و خوشه‌‌ها به سمت هم کشیده می‌‌شوند، در حالی که مناطق دیگری را خالی می‌‌کنند که اکنون خلاء هستند. کهکشان‌‌ها معمولاً در طول یک میلیارد سال، به اندازۀ میلیون‌‌ها سال نوری از نرخ خالص انبساط هابل منحرف می‌‌شوند. در مناطقی با چگالی بالا، مدار کهکشان می‌‌تواند بسیار پیچیده شود و شامل برخورد و ادغام گردد.

در این نقشه چندین منطقه وسیع و بسیار جالب حاوی حجم بالای ماده و چگالی کهکشانی وجود دارد که اخترشناسان در حال کاوش آنها هستند. یکی از آنها که “جاذب بزرگ” نام دارد که هسته ابرخوشه لانیاکیا در آن جای دارد. “لانیاکیا” ابرخوشه‌ای عظیم از کهکشان‌هاست که هزاران کهکشان به همراه کهکشان راه شیری ما در ای ناحیه قرار دارد.جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com