بیگ بنگ: فضاپیمای STEREO-A ناسا در حین گشتن در مدار خورشید،‌ نگاهی به پشت سرش انداخت تا تصویری از زمین، مریخ و پلوتو از زاویه نگاه خورشید به ثبت برساند و به گونه‌ای تصویر مشهور نقطه‌ آبی پررنگ را این‌بار در طیف نوری متفاوت و از فاصله‌ای نزدیک‌تر، شبیه‌سازی کرد.

16-6-25-102059earthبراساس گزارش ديسكاوري، در ويديويي جديدي كه از تركيب تصاوير اين فضاپيما به دست آمده‌، موقعيت زمين، مريخ و پلوتو مشخص شده‌ است،‌ در حالي كه كهكشان راه شيري در پس‌ زمينه مشاهده مي‌شود. اين فضاپيما كه مسئوليت اصلي آن نظارت بر فعاليت‌هاي خورشيدي است، زماني اين تصاوير را ثبت كرد كه در دورترين نقطه خورشيد از سياره‌ها قرار داشت.

اين تصاوير در حين انجام وظايف روزانه STEREO-A ثبت شدند، زماني كه اين فضاپيما درحال نظارت بر هلوسفر دروني خورشيد بود،‌ از اين رو تصوير با استفاده از ابزار عكسبرداري هليوسفري ثبت شده‌ است. به گفته كارل باتامز اخترفیزیکدان و دانشمند علوم کامپیوتری آزمايشگاه پژوهش‌هاي نيروي دريايي آمريكا، دوربين HI-1 كه ساخت اين آزمايشگاه است از ميدان ديدي برابر 20 درجه برخوردار است و مركز اين ميدان ديد 25 درجه از خورشيد فاصله دارد،‌ از اين رو خورشيد در اين تصوير در خارجي‌ترين لبه سمت چپ قرار گرفته‌است.

STEREO-A و فضاپيماي دوقلويش STEREO-B در اكتبر سال 2006 با هدف تصويربرداري از خورشيد به مدار اين ستاره وارد شدند،‌ در شرايطي كه يكي از آنها جلوتر و ديگري عقب‌تر از زمين در مدار خورشيد درحركت بودند. با اين‌ همه ارتباط زمين با فضاپيماي دوم در اكتبر 2014 از دست رفت و اين فضاپيما براي هميشه خاموش شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: news.discovery.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.