بیگ بنگ: تصویر خیره‌کننده‌ای از کهکشان «گرداب» در نمایی کیهانی و شگفت انگیز، منتشر شد که در طول موج پرتو ایکس تلسکوپ فضایی چاندرا ناسا به ثبت رسیده است.

تصویری از کهکشان M51 در نور پرتو ایکس که توسط تلسکوپ فضایی چاندرا ناسا ثبت شده است.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره‌شناسان تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا ناسا در کاوش‌های کیهانی خود توانست کهکشان مسیه 51 (M51) با نام مستعار «کهکشان گرداب» را در بهترین زاویه رصد کنند. تصاویر ارسالی تلسکوپ ناسا که حاصل بیش از 250 ساعت جست‌وجوی فضایی است، 500 منبع اشعه ایکس را در اطراف کهکشان مسیه 51 شکار کرد. نورهای بنفش رنگ در این کهکشان نتیجه پرتوهای ایکس دوگانه، ستارگان نوترونی، سیاهچاله‌ها و انفجارهایی بوده که میلیون‌ها سال پیش اتفاق افتاده است.

کهکشان گرداب که NGC 5194 نیز نامیده می شود، در واقع یک کهکشان مارپیچی کلاسیک است که در فاصله ایی تنها برابر ۳۰ میلیون سال نوری و با ۶۰ هزار سال نوری گستردگی،  یکی از پرنورترین و زیباترین کهکشان ها در آسمان است. 10 رشته از پرتوهای دوگانه اشعه ایکس در کهکشان گرداب بسیار درخشان‌تر به نظر می‌رسند و ستاره‌شناسان ناسا معتقدند این پرتوها به همراه ابر ستارگان اطراف، مقدمات پیدایش سیاهچاله‌ها را فراهم خواهند آورد. تلسکوپ فضایی چاندرا، با طول 14 متر و وزنی معادل 2.5 تن، 15 سال پیش توسط شاتل فضایی کلمبیا به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ یک میلیارد و 650 میلیون دلاری تاکنون تصاویر فوق‌العاده‌ای از اجرام کیهانی به زمین مخابره کرده است.

منابع: universetoday , chandra