نمای یک کهکشان از لبه

بیگ بنگ: این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، زاویه‌ای ویژه از کهکشان دیسکی NGC 5866 را نشان می دهد که از منظر ما تقریبا به صورت کج دیده می شود. این کهکشان حدود ۵۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

opoaدید واضح تلسکوپ هابل، خطی پر از گرد و غبار و چیپس مانندی را آشکار کرد که کهکشان را به دو نیمه تقسیم می کند. این تصویر، ساختار کهکشان را مشخص می کند: یک بخش نامتراکم، برآمدگی مایل به قرمز در اطراف یک هسته درخشان، صفحه‌ای آبی از ستارگان که در موازات و امتداد خط گرد و غبار قرار دارد، و یک هاله خارجی محو.

همچنین تعدادی دنبالۀ ضعیف از گرد و غبار مشاهده می شود که از کهکشان خارج شده و به سمت هاله داخلی آن کشیده شده‌اند. هاله خارجی توسط تعداد ِ زیادی از خوشه‌های متمرکز گرانشی به حالت نقطه نقطه مشاهده می شود که هر کدام از آنها شامل حدود یک میلیون ستاره است. این خوشه‌ها معروف به خوشه‌های کروی می باشند. در پس این هاله، کهکشان‌های دیگری دیده می شوند که از کهکشان NGC 5866، میلیون‌ها تا میلیاردها سال نوری فاصله دارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: spacetelescope.org