بیگ بنگ: اخترشناسان در بررسی‌های جدید خود با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل عکسی دقیق از دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای “بوریسوف” ثبت کردند. این جرم آسمانی دومین جرم میان‌ستاره‌ای است که وارد منظومه‌شمسی شده و محققان موفق به شناسایی آن شدند.

image e I Borisovبه گزارش بیگ بنگ، این جرم نخستین‌بار در ۳۰ اوت سال جاری توسط “گنادی بوریسف”(Gennady Borisov)، ستاره‌شناس اوکراینی در رصدخانه “MARGO” دیده شده بود. سرعت و خط سیر این دنباله‌دار نشان می‌دهد که از بیرون منظومه‌شمسی آمده است. نخستین دنباله‌دار میان ستاره‌ای اوموآموا نام دارد که در سال 2017 کشف شد. به گفته محققان شباهت بالای این جرم به اجرامی که در همسایگی منظومۀ ما شکل گرفته‌اند، شاهدی است بر این فرضیه تازه که ساختار سایر منظومه‌ها نیز همسانی بسیاری با منظومه ما دارد.

این عکس تلسکوپ هابل از دنباله‌دار بوریسوف که در 12 اکتبر سال 2019 گرفته شده غلظت غبار در اطراف ِ هستۀ آن را نشان می دهد. برخی از برآوردها حاکی از آن است که هستۀ این دنباله‌دار میان ستاره‌ای قطری بین 2 تا 16 کیلومتر دارد. زمانی که هابل این عکس را گرفت، دنباله دار بوریسوف حدود 418 میلیون کیلومتر با زمین فاصله داشت.

image e I Borisovپیش‌بینی می‌شود که این دنباله‌دار 7 دسامبر به نزدیک‌ترین فاصله با خورشید برسد و عبور آن از کنار زمین در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری رخ بدهد. زمان خروج این دنباله‌دار از منظومه شمسی نیز ۲۰ هزارسال آینده برآورد شده است.

منابع بیشتر: NASA , sci-news.com