بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل توانست عکسی زیبا از کهکشان کوتوله دورافتادۀ NGC 1156  ثبت کند که میتواند به یکی از بهترین اهداف برای مطالعۀ کهکشان‌های کوتوله دوردست تبدیل شود.

image e NGCبه گزارش بیگ بنگ، کهکشان NGC 1156، حدود 25 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد در صورت فلکی بره، واقع شده است. این کهکشان در تاریخ 13 نوامبر 1786 توسط اخترشناس آلمانی- بریتانیایی- ویلیام هرشل کشف شد. NGC 1156 یکی از کهکشان‌های دورافتاده‌ای است که کمتر دچار تغییر و تحول شده و نزدیکترین همسایگان آن UGC 2684 و UGC 2716 هستند.

این کهکشان بعنوان یک کهکشان کوتوله غیرمعمولی طبقه‌بندی می شود، چرا که دارای شکل مارپیچی یا شکل گرد سایر کهکشان‌ها نیست، و در سمت کوچکتر خود، دارای منطقۀ نسبتا بزرگ مرکزی‎ای است که توسط ستارگان اشغال شده است. برخی گازهای موجود در NGC 1156 در جهت مخالف سایر کهکشان‌ها گردش می کنند و حاکی از این امر است که در گذشته این کهکشان با یک کهکشان دیگر برخورد داشته است.

گرانش کهکشان دیگر – و هرج و مرج ناشی از این برخورد – ممکن است چرخش منظم ماده موجود در NGC 1156 را تغییر داده و باعث بروز چنین رفتار نامعمولی شده باشد. این کهکشان شبیه به یک درخت گیلاس است که در بهار شکوفه داده باشد. این شکوفه‌های درخشان، در حقیقت، پرورشگاه‌های ستاره‌ای هستند یعنی  مناطقی که ستاره‌های جدید در آنها متولد می شوند. نور و انرژی منتشر شده از ستاره‌های تازه متولد شده موجود در این مناطق به بیرون جریان یافته و با  توده‌های گاز هیدروژن برخورد می‌کند و لذا باعث ایجاد رنگ صورتی منحصربفرد می شود.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.