بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل تصویری زیبا از یک ستاره جوان کیهانی منتشر کرد. این ستاره در ابری ضخیم از غبارها و گازهای کیهانی قرار دارد، مکانی که بیشتر به گوشه‌ای تاریک و دلگیر از کهکشان راه شیری شباهت دارد، اما در حقیقت منطقه‌ای از زادگاه ستارگان جوان است.

potw1434a

به گزارش بیگ بنگ، این ستاره ی جوان (YSO) با‌ نام علمی SSTC2D J033038.2+303212 شناخته می شود که در صورت فلکی برساوش واقع شده است. به نظر مي‌آيد اين ستاره‌ جوان از فوران‌هاي گازهاي داغ مخصوص به خود برخوردار است كه همين فوران‌ها باعث روشن شدن بخش بالايي ستون گازهاي سحابي شده‌است. در این تصویر که توسط دوربین پیشرفته ی نقشه برداری هابل (ACS) گرفته شده، روشنایی های این ستاره در میان گرد و غبار کیهانی بخوبی دیده می شود، این غبار به شکل خروج دود و گاز تیره و روشن میباشد که حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که به صورت ابری کوچک اطراف این ستاره جوان را احاطه کرده است.

تلسکوپ‌ هابل از شکل‌گیری این ستاره جوان در مراحل اولیه تکامل خود عکس هایی گرفته که نشان می دهد، این ستاره هنگام شکل‌ گیری دارای چرخشی سریع است و مواد شیمیایی و نیتروژن را به‌ اطراف پرتاب می‌کند. این گونه از ستارگان جوان براساس شیب چرخشی خود مورد بررسی قرار می‌گیرند. در حقیقت چندین ستاره ی درخشان و پرنور در میان گرد و غبار درخشان وجود دارند، این غبار کیهانی یک سحابی بازتابی با نام B77] 63 ] است، ابری از گازهای میان ستاره ای که نور ستارگان درونش را بازتاب می دهد.

منبع: NASA

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.