بیگ بنگ: داده‌ها و عکس‌های ارسالی مریخ‌نورد استقامت نشان می‌دهد که هلیکوپتر نبوغ با موفقیت در مریخ پرواز کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، محققان پیش‌رانش جت ناسا دقایقی پیش در یک کنفرانس زنده این خبر را اعلام کردند. در این ویدئو شادی مهندسان ناسا را می‌بینیم که از دیدن عکس نبوغ شگفت‌زده شده‌اند. “نبوغ” هم اکنون نخستین وسیله‌ای است که در سیاره‌ی دیگری به غیر از زمین، پرواز کرده و ناسا آن را به لحظه‌ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه کرده است. در این پرواز بالگرد نبوغ ۳ متر از سطح مریخ فاصله گرفته است و حدود سی ثانیه تعادل خود را در این ارتفاع حفظ کرد.

Mars Perseverance NRF ECM NNCAM Jتوماس زوربوچن یکی از مدیران ماموریت ناسا گفت:« اکنون، 117 سال پس از موفقیت برادران رایت در انجام نخستین پرواز در سیاره زمین، هلی‌کوپتر نبوغ ناسا موفق شد، این شاهکار شگفت‌انگیز را در دنیای دیگر انجام دهد.»

photoدر روی دیوار اتاق کنترل پیش‌رانش جت ناسا نوشته شده: « جرات کارهای بزرگ را داشته باش.» بله انسان جرات کارهای بزرگ را داشت و توانست برای نخستین‌بار دست ساخته‌اش را در سیاره‌ای به غیر از زمین به پرواز در آورد. ریشه عبارت مذکور به سخنرانی تئودور رزولت، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۸۹۹ میلادی بر می‌گردد. ناسا پیش از این نیز همین عبارت را درباره مأموریت‌های مریخ خود استفاده کرده بود.

photoدر عکس بالا نبوغ انسان را می‌بینیم که در مریخ پرواز کرد و در حین نخستین پرواز از سایه‌ی خود عکس گرفت. ماموریت بالگرد “نبوغ” یک نمایش فناورانه و انجام پروازهای آزمایشی در جو نازک مریخ بوده است. این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی‌کند. وزن تقریبی بالگرد نبوغ ۱.۸ کیلوگرم است و پرواز موفقیت آمیز این بالگرد کوچک، درهای منافع علمی و تجاری جدیدی را در مریخ باز می‌کند.

نبوغ” برای پرواز در جو بسیار نازک مریخ که ۹۹ درصد نازک‌تر از جو زمین است، بسیار سبک وزن طراحی شده است. این بالگرد کوچک دارای چهار تیغه بزرگ ساخته شده از فیبر کربن است که ۱.۲ متر طول دارند. هنگامی که تلاش برای پرواز آغاز شد، بال‌ها در جهت مخالف هم تقریباً با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه چرخیدند که بسیار سریع‌تر از سرعت چرخش بال بالگردهای زمینی است.