بیگ بنگ: در فاصله ۴۷۱ میلیون کیلومتر دورتر از زمین، هلیکوپتر نبوغ در مریخ رها شد تا چند روز دیگر آماده‌ی یک پرواز تاریخی بر فراز سیاره سرخ باشد. طبق برنامه قرار است، این بالگرد کوچک در روز ۱۱ آوریل( ۲۲ فروردین) برای نخستین‌بار در این دنیای بیگانه پرواز کند.

mKjusCoVdZJBvBJAHYW“نبوغ” که تنها ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد بالگردی کوچک است که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و یک باتری قابل شارژ مجدد برای گرم نگه داشتن تجهیزاتش در طول شب‌های سخت مریخ دارد. تا امروز “نبوغ” به شکم مریخ‌نورد استقامت متصل بود و برای گرم نگه‌ داشتن تجهیزاتش از انرژی هسته‌ای استقامت استفاده می‌کرد.

این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین هواپیمای ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است. نبوغ دو دوربین به همراه دارد که اطلاعات پروازش را ثبت می‌کنند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استفامت نیز مشاهده خواهد شد.

pia xاگر همه‌چیز درست پیش برود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه‌ی جزرو انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از ۵ متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود. بال‌های “نبوغ” با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند که بسیار بیشتر از چرخش بال‌ها در زمین است، همین امر کمک می‌کند تا پرواز در جو رقیق مریخ امکان‌پذیر شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.