بیگ بنگ: هوش مصنوعی بیش از 200 هزار کهکشان را بررسی می‌کند تا تأیید کند که برخوردهای کهکشان باعث انفجارات ستاره‌ای شده است.

Galactic Danceبه گزارش بیگ بنگ، وقتی دو کهکشان با هم ادغام می‌شوند، دوره‌های مختصری از رشد سریع نوزاد ستاره‌ای به وجود می‌آید. گروهی از ستاره‌شناسان موسسه تحقیقات فضایی هلند به سرپرستی لینگیو وانگ، از نمونه‌ای شامل بیش از 200 هزار کهکشان استفاده کردند تا تأیید کنند که ادغام‌های کهکشانی نیرو محرکه‌ی انفجارات ستاره‌ای هستند. این نخستین‌باری است که دانشمندان از هوش مصنوعی در مطالعه‌ی ادغام کهکشانی استفاده می‌کنند.

یکی از مصرانه‌ترین سئوالات منجمان این است که ستارگان چگونه و چه زمانی در کهکشان‌های دیگر شکل گرفتند. کیهان شامل صدها میلیارد کهکشان است و آنها در شکل‌های مختلفی وجود دارند. مثلأ کهکشان کلاه مکزیکی، کهکشان سیه چشم، کهکشان گرداب یا کهکشان راه شیری خودمان، که در کل آسمان نقش بسته را در نظر بگیرید. هر کهکشان میزبان صدها میلیارد ستارۀ پرنور است. این ستارگان چگونه و چه زمانی در مرحله‌ی کیهانی ادغام شدند؟

یک فرضیه‌ی معروف در میان اخترفیزیکدانان این است که ادغام‌های کهکشانی با مراحل انفجار ستاره‌ای کوتاه و تشکیل دو برابر ستاره‌ها در کل مدت ادغام، همراه است. در واقع ادغام‌ها امواج شوک را در گاز بین ستاره‌ای تولید می‌کنند و ستارگان نوزاد را به سرعت پرورش می‌دهند. گروهی از محققان با تحلیل سوابق بیش از 200 هزار کهکشان این نظریه را تأیید می‌کنند. آنها تا دو برابر تعداد انفجار ستاره‌ای را در کهکشان‌های ادغامی در مقایسه با کهکشان‌های انفرادی، یافت کردند.

Two Galaxies Mergingیادگیری عمیق

از آنجاییکه پایگاه دادۀ این تیم بسیار بزرگ بود، آنها یک الگوریتم یادگیری عمیق ساختند که به خودش یاد داد تا ادغام کهکشان‌ها را شناسایی کند. پیرسون گفت: «مزیت هوش مصنوعی این است که قابلیت تکرار مطالعه‌مان را بالا می‌برد، زیرا این الگوریتم در تعاریف یک ادغام عملکرد ثابتی دارد. همچنین، آماده‌سازی خوبی برای بررسی‌های آتی بر روی میلیاردها کهکشان می‌باشد. پس شما به طرز اجتناب‌ناپذیری به هوش مصنوعی نیاز دارید. حتی پروژه‌های علمی شهروندی مثل باغ‌وحش کهکشانی نمی‌توانند با این اعداد کار کنند».

این اولین‌باری است که ستاره‌شناسان از هوش مصنوعی در مطالعۀ ادغام کهکشانی استفاده کرده‌اند. وانگ گفت: «این یک نقطه‌ عطف است، زیرا هوش مصنوعی نقش بسیار بزرگی در رشته‌ی ما ایفا می‌کند. اما باید بخاطر داشته باشیم که قدرت هوش مصنوعی محدود به نحوه‌ی یادگیری آن است. اگر آن را با تعریف معیوبی از ادغام کهکشان تغذیه کنیم، آنگاه کارش را به درستی انجام نخواهد داد». جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

منبع: scitechdaily.com