بیگ بنگ: محققان ناسا اعلام کردند که ساختار «در مانند» در سیارۀ مریخ یک عارضۀ طبیعی است. این ساختار صخره‌ای ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۴۰ سانتی‌متر عرض دارد و دانشمندان نام آن را «در سگ‌رو» (dog door) گذاشتند.

Curiosity Mars East Cliffs Door Circle

به گزارش بیگ بنگ، مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در روز ۳۴۶۶ فعالیتش در مریخ با استفاده از دوربین “مست‌کم” از یک تپه سنگی با نام مستعار “صخره‌های شرقی” عکس گرفت. این تپه واقع در “کوه شارپ” دارای تعدادی شکستگی طبیعی است، از جمله یک شکستگی شبیه درب ورودی که تقریباً 30 سانتی‌متر ارتفاع و 40 سانتی‌متر عرض دارد و از نظر اندازه شبیه “درب ورود” حیوانات خانگی به نظر می‌رسد.

D Curiosity Mars East Cliffs Door Annotated

به گفته محققان این نوع شکستگی‌های باز در سنگ بستر، هم در زمین و هم در مریخ رایج هستند. دانشمندان مسئول مریخ‌نورد «کنجکاوی» می‌گویند هرچند که این شکل‌وشمایل بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما این شکاف (در مانند) بر اثر فرآیندهای طبیعی شکل گرفته است. این ناحیه احتمالاً چهار میلیارد سال پیش در شرایط رسوبی، در یک رودخانه یا یک تپه شنی‌ بادی ته‌نشین شده‌ است.

acbaecdadedea x

ناسا در واکنش به شور و حرارت ابراز شده در فضای مجازی نسبت به این خبر اعلام کرد: «گرایش و تمایل مغز انسان برای جست‌وجو و پیدا کردن الگوهایی معقول در شکل و شمایل‌های مبهم (امری که “پاریدولیا” نامیده می‌شود) موجب این شور و هیجان شده است.» این شکاف ممکن است «شبیه» یک در باشد زیرا مغز ما تلاش می‌کند تا یک امر ناشناخته را برای خودش معنا ببخشد. چندین شکاف خطی در تپه مورد بحث در مریخ وجود دارد اما در این مکان مشخص،‌ چندین شکاف متقاطع شده‌اند که این مساله شرایطی برای شکسته شدن سنگ با چنین زوایایی ایجاد کرده است.

Curiosity Mars East Cliffs Doorway Panorama scaled

مریخ‌نورد کنجکاوی از زمان فرود بر سطح مریخ در سال ۲۰۱۲ تاکنون در حال تحقیق و کاوش در منطقه کوه شارپ است. به گفته محققان این کاوشگر ممکن است در این منطقه شواهدی از تغییر عمده از وضعیت مرطوب‌تر به خشک‌تر بیابد. این یعنی کنجکاوی می‌تواند به بخشی از تاریخچه اولیه سیارۀ سرخ دست یابد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA , space.com