بیگ بنگ: سیاره ناهید جای مناسبی برای انسان نیست، دمای آن بیش از 450 درجه است. فضاپیمای ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا که پس از هشت‌سال کار مداوم با اتمام ذخیره سوختی‌اش مواجه شده قصد دارد بزودی طی عملیاتی انتحاری در این جهنم سوزان فرود بیاید.

تصویری هنری از آتشفشان های فعال ناهید، مطالعات نشان می دهد که در اتمسفر این سیاره دی اکسید گوگرد و گازهای دیگری وجود دارد.
تصویری هنری از آتشفشان های فعال ناهید، مطالعات نشان می دهد که در اتمسفر این سیاره دی اکسید گوگرد و گازهای بسیار دیگری وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، ونوس اکپسرس در 9 نوامبر 2005 به مقصد ناهید به فضا پرتاب شد و بعد از 108 میلیون کیلومتر سفر در 11 آوریل به هدف خود رسید. این فضاپیما هشت‌سال در مدار این سیاره به تحقیق و اکتشاف درباره ناهید پرداخته و دانشمندان قصد دارند از آخرین لحظات زندگی آن نیز برای انجام پروژه‌ای تحقیقاتی استفاده کنند و آن را از فاصله 80 کیلومتری به سوی سیاره پرتاب کنند. اطلاعات جمع‌آوری شده از آخرین لحظات زندگی این فضاپیما برای انجام ماموریت‌های آینده در این سیاره کاربردی خواهند بود. قرار است این فرود انتحاری در زمانی میان 18 ژوئن تا 11 جولای انجام شود.

به گفته پاتریک مارتین، مدیر پروژه ونوس اکسپرس، از آنجایی که سوخت این فضاپیما در حال اتمام است، تنها به‌واسطه انجام چنین ماموریت‌هایی می‌توان دیدگاه‌هایی جدید را نه‌تنها درباره مناطق غیرقابل دسترسی اتمسفر ناهید، بلکه درباره واکنش فضاپیما نسبت به محیط ناخوشایند و سخت به دست آورد.

تصویری از نیمکره جنوبی ناهید (عکس از: ESA)

“ونوس اکسپرس” مجهز به هفت ابزار مختلف است که تصاویر کاملی چه از اتمسفر پویای این سیاره و چه از فعالیت های آتش فشانی و لرزه ای سطح آن در اختیار ما گذاشته است. اتمسفر ناهید که عمدتا از دی اکسید کربن تشکیل شده است گرمای شدید گلخانه ای تولید می کند و تشعشعات به تله افتاده خورشید در آن، دمای سطح سیاره را به طور میانگین به 450 درجه سانتیگراد می رساند. این کاوشگر تنها پس از قرار گیری در مدار سیاره موفق شد اولین تصویر را از قطب جنوب این سیاره ثبت کند و به زمین مخابره کند. این اولین باری بود که تصویری از قطب جنوب سیاره ناهید گرفته می‌شد.

منابع: universetoday , esa