بیگ بنگ: فرود آمدن بر روی مریخ چگونه است؟ برای نظارت بهتر بر ابزار لازم برای ورود، نزول و فرود مریخ‌نورد “استقامت” بر روی مریخ در هفتۀ گذشته، دوربین‌های مجهز به ظرفیت ضبط ویدئو در مریخ‌نورد درج شدند و اکنون تصاویر جدیدی را ارسال کردند.

این ویدئوی ترکیبی 3.5 دقیقه‌ای با باز شدن یک چتر نجات غول‌پیکر آغاز می‌شود که با ورود فضاپیما به جو مریخ، سرعت آن را کاهش می‌دهد. سپس سپر حرارتی جدا شده و سقوط می‌کند. با نزول فضاپیمای استقامت، مریخ بزرگ به نظر می‌رسد و سطح آن با جزئیات خارق العاده‌ای دیده می‌شود. پس از گذشت دو دقیقه از ویدئو، چتر رها شده و استقامت به کمک راکت‌های جرثقیل آسمانی کم کم به سطح مریخ نزدیک شد. پس از چند دقیقه جرثقیل آسمانی، مریخ‌نورد استقامت را به آرامی بر روی سطح گذاشت، سپس به سرعت دور شد و در جایی دورتر از کاوشگر سقوط کرد.

یک دوربین بر روی مریخ‌نورد که در طبقه‌ی نزول به سمت بالا تصویربرداری می‌کند، یک دوربین در بالای آئروسل (کپسول محافظ مریخ‌نورد) که بر روی چتر نجات به سمت بالا تصویربرداری می‌کند، یک دوربین که از طبقه‌ی نزول فضاپیما (نوعی جت‌پک که به مریخ‌نورد کمک کرد در منطقه فرود پرواز کند) به سمت پایین تصویربرداری می‌کند و یک دوربین در پایین مریخ‌نورد که از سطح سیاره سرخ تصویربرداری می‌کند. صدای درون ویدئو متعلق به فرمان‌های اتاق کنترل مأموریت در حین ورود، نزول و فرود است. مریخ‌نورد رباتیک استقامت اکنون شروع به کاوش دهانۀ برخوردی جزرو کرده و به دنبال نشانه‌هایی از حیات باستانی در سیارۀ همسایۀ ما است.

همچنین استقامت نخستین عکس پانوراما از مریخ را ثبت کرد و توانست صداهای سطح مریخ را به وسیله‌ دو میکروفون تعبیه شده روی خود ضبط کند. در یکی از آنها صدای ضعیف وزوز در پس‌ زمینه شنیده می ‌شود که به گفته «دیو گروئل» مهندس اصلی دوربین‌ها و میکروفن کاوشگر استقامت، از خود این کاوشگر است اما حدود ۱۰ ثانیه بعد میکروفن صدای ضعیفی از وزش باد را ضبط کرد که این صدا اولین صدای ضبط شده سطح مریخ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA  , apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام به ناسا .تنها راه نجات و پیشرفت بشریت علم و تکنولوژیست نه مکر و فریب و دشمنی و خرافات