بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از یک تلسکوپ واقع در چین موفق به شناسایی پرانرژی‌ترین نوری شده‌اند که تاکنون مشاهده شده است.

main LHASSO pبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان هنوز رمز و راز نورهای پرانرژی را به طور کامل حل نکرده‌اند و اکنون آنها به رمز و راز دیگری رسیده‌اند. گروهی از دانشمندان با استفاده از رصدخانه “LHAASO” مستقر در چین، پرانرژی‌ترین نوری که تاکنون مشاهده شده را رصد کردند.

دانشمندان می‌گویند، این نورهای پرانرژی از یک گروه دوازده تایی از “کانون‌های داغ” ساطع کننده پرتوی گاما آمده که بیشترین انرژی مربوط به یک اشعه با حدود ۱.۴ کوادریلیون الکترون‌ولت انرژی است. این در حالی است که رکورد قبلی متعلق به یک پرتوی گاما زیر یک کوادریلیون الکترون ولت بود. فوتون‌های پر انرژی از یک منطقۀ ستاره‌ساز در فاصلۀ 4600 سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان می‌آیند، این منطقه درون کهکشان راه شیری قرار دارد.

این فوتون‌های پر انرژی صد برابر انرژی بیشتری نسبت به ذراتی دارند که در “برخورد دهنده هادرونی بزرگ” شتاب می‌گیرند. این کشف حاکی از آن است که کهکشان راه شیری مملو از شتاب دهنده‌های طبیعی ذرات است که الکترون‌ها و پروتون‌ها را به سرعت بسیار بالایی می‌رساند. هنوز مشخص نیست که چه اجرامی این کانون‌های داغ را تولید می‌کند، اگرچه سحابی‌ها و مهدهای ستاره‌ای نامزد احتمالی ایجاد آنها ذکر شده‌اند.

این کشف همچنین ممکن است زمینه‌ساز بسیاری از اکتشافات بعدی شود. تلسکوپ “LHAASO” قرار است در سال ۲۰۲۱ تکمیل شود و انتظار می‌رود تعداد بیشتری از این منابع نور پرانرژی را پیدا کند. این کار به نوبه خود می‌تواند پاسخ‌های بیشتری در مورد نحوه ایجاد این کانون‌های داغ و سیستم‌هایی که محرک جهان هستند، فراهم کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencemag.org