بیگ بنگ: ناسا در شرایطی که چند ماه به تاریخ برنامه‌ریزی شده برای پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب” یعنی ۳۱ اکتبر(۹ آبان) مانده است، بار دیگر پرتاب آن را به تعویق انداخت.

James Webb Space Telescope Artists Impression scaledبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ناسا در حال تلاش برای تحقق پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب” در تاریخ ۳۱ اکتبر بود که گویا مجبور شده است تا بار دیگر سفر این رصدخانه فضایی را به تأخیر بیندازد. البته خوشبختانه این بار این پرتاب ممکن است فقط چند هفته بعد در ماه نوامبر یا اوایل دسامبر انجام شود، اما بعید به نظر می‌رسد که تاریخ دقیق پرتاب آن تا اواخر تابستان یا حتی اوایل پاییز تأیید شود.

پیمانکار اصلی پروژه یعنی شرکت “نورثروپ گرامن” به بسته‌بندی تلسکوپ در یک محفظه حمل و نقل نزدیک شده‌ است این اتفاق احتمالاً در اواخر ماه آگوست رخ خواهد داد. پس از ورود “جیمز وب” به پایگاه فضایی مورد نظر برای پرتاب در گویان فرانسه، آماده‌سازی آن برای پرتاب ۵۵ روز طول می‌کشد. این بدان معناست که پنجره زمانی پرتاب در نزدیک‌ترین حالت، اواسط ماه نوامبر خواهد بود.

cfdfcedbfffهمچنین مسئله موشک “آریان ۵” هم که قرار است “جیمز وب” را به فضا ببرد، وجود دارد. این موشک از ماه آگوست گذشته به دلیل مشکلی در تحویل محموله بارگیری شده زمین‌گیر شده است. شرکت “آریان اسپیس” که ارائه دهنده خدمات پرتاب “جیمز وب” است، گفته که این مشکل با طراحی مجدد موشک برطرف شده است. آزمایشات این موشک برای ماه ژوئیه و آگوست برنامه‌ریزی شده است تا اطمینان حاصل شود که این مشکل قبل از پرتاب “جیمز وب” به طور کامل رفع شده است. اما احتمال تاخیر مجدد به خاطر موشک نیز وجود دارد.

در عین حال، تأثیر کووید-۱۹ بر روی عملیات‌های فضایی غیرقابل انکار است. واکسن‌ها هنوز به طور گسترده در گویان فرانسه موجود نیستند و بنابراین فعالیت‌های انسانی می‌تواند با گسترش قابل توجه ویروس کرونا مختل شود. در نهایت باید گفت که این تاخیر چند هفته‌ای در مقایسه با اینکه زمان پرتاب مقرر اولیه “جیمز وب” سال ۲۰۰۷ اعلام شده بود، اصلا به چشم نمی‌آید و هنوز هم دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد. زیرا تعویق چند هفته‌ای به تعویق چند ماهه یا چند ساله، نشانگر نزدیکی هرچه بیشتر پرتاب جانشین “هابل” به فضا است.

پنج انقلاب علمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

پس از سال‌ها توسعه، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا اکنون تکمیل شده است. با فرضِ موفقیت‌آمیز بودن استقرار پس از پرتاب، احتمال دارد پنج انقلاب علمی در راه باشد.

1) ستارگان اولیه: ما هنوز اولین ستاره‌هایی که پس از بیگ بنگ به وجود آمدند را ندیده‌ایم. تلسکوپ جیمز ب می‌تواند به درک این دوران از کیهان کمک کند.

x2) نحوۀ تشکیل سیاهچاله‌ها: جوان‌ترین اختروش‌ها کاملاً عظیم هستند. سرعت رشد یک سیاهچاله‌ی پرجرم باعث شده اطلاعاتی که ما از نحوۀ شکل‌گیری سیاهچاله‌ها داریم به چالش کشیده شود. تلسکوپ جیمز وب باید اختروش‌ها را با کهکشان‌های میزبان انطباق دهد و از رشد سیاهچاله در دوران جوانی کیهان، پرده بردارد.

3- چرخه حیات ستاره‌ای: ستارگان هنگامی که در تلاطم مرگ هستند عناصر سنگینی را در سراسر کیهان پخش می‌کنند. تلسکوپ جیمز وب با مطالعه‌ی غبار میان‌ستاره‌ای کشف خواهد کرد که ابرنواخترها و ستارگان عظیم و قدیمی چگونه در کیهان پخش شده‌اند.

4- نحوۀ شکل‌گیری سامانه‌های سیاره‌ای: دیسک‌های پیش سیاره‌ای در واقع آزمایشگاه‌های طبیعی برای تشکیل سیاره هستند. تلسکوپ جیمز وب مناطق داخلی آنها را رصد خواهد کرد و فراوانی عنصری و مولکولی را در سراسر آنها شناسایی خواهد کرد.

5- اندازه‌گیری مستقیم جو خارجی سیارات: کرونوگراف تلسکوپ جیمز وب، نور ستارگان را مسدود خواهد کرد و سیارات را در مدارشان شناسایی و بررسی خواهد کرد. بدین ترتیب شاید مولکول‌های پیش‌ماده‌ی حیات و حتی ردپای زیستی بزودی کشف شود!

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: forbes.com , earthsky.org