بیگ بنگ: موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا که پرتابش در روز دوشنبه 7 شهریور به تعویق افتاد، قرار است امروز شنبه در ساعت: 22:47 به وقت ایران به سمت ماه پرتاب شود.

DitpBkLDExLtqkywxdbdR

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرتمیس ۱ از سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در پنجرۀ پرتاب دو ساعته که در ساعت ۲:۱۷ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۲:۴۷ به وقت ایران) ‌ باز می‌شود، پرتاب خواهد شد.

ماموریت آرتمیس ۱ بخشی از پروژه آرتمیس ناسا است که تا کنون سه مرحله از آن اعلام شده و طی آن قرار است ناسا پس از دهه‌ها بار دیگر بشر را به ماه برساند. آرتمیس متشکل از سه ماموریت است. در ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا، “کپسول اوریون” را به مدار ماه پرتاب می‌کند.

SLS Cover e x

فضاپیمای “اوریون” در یک سفر تقریباً 42 روزه به فاصله ۴۵۰ هزار کیلومتری از زمین پرتاب می‌شوند. این ماموریت بدون سرنشین، موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” را برای رسیدن به مدار ماه، آزمایش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها قادر به حمل انسان به فضا و بازگشت به شکلی ایمن در آینده هستند.

هدف اصلی این ماموریت این است که ثابت شود که همه چیز درست پیش خواهد رفت؛ از جمله سپر حرارتی کپسول اوریون که باید از فضانوردانی که قرار است در آینده سوار برآن شوند، محفاظت کند. چرا که قرار بر این است که سرعت این کپسول در اتمسفر زمین به چهل هزار کیلومتر برساعت رسیده و در هنگام بازگشت به زمین، تا دمای 2700 درجه سانتی‌گراد گرم خواهد شد.

tMzMGmTUurlXTK

با وجودی که در این پروژه، فضانوردی در داخل کپسول نخواهد بود، اما این کپسول خالی هم به فضا اعزام نخواهد شد.سه ماکت شبیه انسان هم مسافران کپسول اوریون خواهند بود. یک ماکت بر روی صندلی فرمانده کپسول تکیه خواهد زد. این ماکت، لباس پرواز جدیدی را که برای ماموریت‌های آرتمیس طراحی شده به تن خواهد داشت که این لباس فضانوردی، باید در هنگام برخاستن، فرود و در شرایط اضطراری در داخل کابین، استفاده شود.

ناسا در صورت موفقیت “آرتمیس ۱”، روی “آرتمیس ۲” کار خواهد کرد که برای انجام در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و فضانوردان را به سفری به دور ماه خواهد فرستاد و آنها را به زمین باز خواهد گرداند. همه‌ی این ماموریت‌ها به “آرتمیس ۳” منتهی می‌شوند که برای اواخر سال ۲۰۲۵ تعیین شده و برای اولین‌بار از زمان آخرین فرود “آپولو” در ماه در سال ۱۹۷۲، نخستین زن و اولین فرد رنگین‌پوست روی کره ماه پا می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.