بیگ بنگ: پرواز بر فراز تریتون، بزرگ ترین قمر سیاره ی نپتون و گذر از آن چه حس و حالی دارد؟ دانشمندان ناسا با استفاده از تصاویر کاوشگر ویجر2 که در سال 1989 بعنوان نخستین فضاپیما از نپتون و قمرش به نام «تریتون» بازدید نموده بود نقشه ای جدید از تریتون تهیه و در ویدئوکلیپی بازسازی شده این قمر شگفت انگیز را به تصویر کشیدند.

تصویری جدید از تریتون قمر نپتون که از داده های فضاپیمای ویجر 2 که در سال 1989 در حال گذر از این قمر بود تهیه شده است.

به گزارش بیگ بنگ، تصاویر جدید با فاصله‌ای بسیار نزدیک، دارای تفکیک پذیری 600 متر در پیکسل و رنگ هایی که به این قمر بسیار نزدیک اند، تهیه شده است. در سال 1989، بخش اعظم نیمکره شمالی این قمر در تاریکی قرار داشت و از دید ویجر 2 پنهان ماند. به دلیل سرعت این فضاپیما و چرخش کند تریتون فقط یک نیمکره از این جرم کیهانی مشاهده شد و مابقی این سطح یا در تاریکی بود یا به عنوان نشانه‌های مبهم و تار دیده می‌شد، اما “پاول شنک”، دانشمند «موسسه سیاره‌ای و قمری» در هاوستون امریکا با استفاده از تصاویر مخابره‌ شده فضاپیمای ویجر 2 از این قمر، نقشه‌ای دقیق از این جرم کیهانی ارائه داده است.

به نظر می‌رسد حرارت جذر و مدی، بخش درونی تریتون را ذوب کرده و آتشفشان‌ها، گسست‌ها و دیگر ویژگی‌های زمین‌شناسی را خلق کرده‌ که ویجر 2 روی سطح زبر و سرد قمر مزبور مشاهده کرد. این سیستم همچنین توده‌های گاز جوی را روی تریتون کشف کرد و آن را به عنوان یکی از اجرام فعال کیهانی به زمینیان شناساند. قمر «تریتون» در سال 1846 میلادی توسط ویلیام لازر کشف شد. مدار تریتون مخالف مدار سیاره نپتون است و همین ویژگی منحصر‌به‌فرد، این قمر را به گونه‌ای اسرار‌آمیز در سامانه خورشیدی قرار داده است. بررسی ابعاد مختلف این قمر و راز چرخش معکوس آن، همچنان معمایی در علم نجوم است.

منابع بیشتر : dailymail , NASA , space