بیگ بنگ: به گفته برخی از محققان، ارتباط میان موجودات فضایی هوشمند و انسان ها باید بر پایه علم ریاضی باشد؛ در این صورت می توان برای ایجاد زبانی مشترک امیدوار بود.

به گزارش بیگ بنگ، سهم ریاضیات در زندگی انسان با سهم موسیقی و هنر برابری می کند. به احتمال فراوان، تمدن های فرازمینی با علم ریاضی آشنایی داشته و آن را درک می کنند. کارل دويتو، استاد بازنشسته در دانشکده ریاضی دانشگاه آریزونا در توسان زبانی را بر پایه مفاهیم علمی جهانی پیشنهاد کرده است. او به تازگی جزئیات کارش را در کنفرانس علوم زیست اخترشناسى بیان کرد. این کنفرانس از 24 تا 28 آوریل در آریزونا برگزار شد.

مسئله پیچیده

کتاب تحت تالیف کارل دويتو با عنوان «علم، جستجوی هوش فرازمینی و ریاضیات» به بررسی بهترین راهکارها جهت برقراری ارتباط با تمدن های فرازمینی می پردازد. کارل دويتو گفت: طراحی سیگنالى که توجهات را به سوی خود جلب می کند، مستلزم کارهای مداوم و هوش بالا می باشد و به هیچ وجه مسئله ساده ای نیست. دويتو برای بررسی احتمالات، کتابش را به رشته تحریر در آورد.

دويتو، کارل گاوس ریاضیدان مشهور آلمانی را در مرکز توجهات قرار می دهد. گاوس در سال 1820 میلادی برنامه ریزی توده های بزرگی از جنگل های سیبری را بصورت نمایش گرافیکی در قضیه فیثاغورث ارائه داد. حدود بیست سال بعد، جوزف وان ليترو اخترشناس اتریشی نسبت به ایجاد گودال هاى غنی از نفت سفید در بیابان صحرا اشتیاق نشان داد زیرا اشکال هندسی گوناگونی به خود گرفته بودند. هر دو دانشمند فکر کردند که چنین چشم انداز های بزرگی در سطح زمین یقینا توجه موجودات فضایی هوشمند را به خود جلب خواهد نمود.

منافع متقابل

دويتو اظهار داشت: مفهوم جلب توجه موجودات فضایی و نشان دادن معنی آن شاید بهترین راه برای حل مسئله باشد. شاید موجودات فضایی هوشمند ایده های مشابهی داشته باشند و خود را برای ما نمایان سازند.

به اعتقاد دويتو، برای اینکه دو تمدن قادر به تبادل اطلاعات علمی و دقیق باشند، آنها باید در ابتدا واحدهای اندازه گیری یکدیگر را یاد بگیرند. دويتو به همراه آر.تی اورل محقق و زبان شناس، زبانی را برای این هدف ایجاد کرده اند. این زبان ابداعی به تمدن های واقع در منظومه های ستاره ای مختلف اجازه می دهد تا جرم سیارات، ترکیب شیمیایی اتمسفر و خروجی انرژی ستاره های شان را به همدیگر گزارش کنند. به باور دويتو، این کار بر پایه چند فرضیه قرار دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود:

• هر دو تمدن از قابلیت انجام محاسبات ریاضی برخوردارند.
• هر دو تمدن با عناصر شیمیایی و جدول تناوبی آشنایی دارند.
• هر دو تمدن به مطالعه کمّی حالات ماده پرداخته اند.
• هر دو تمدن به اندازه کافی برای انجام محاسبات شیمیایی به علم شیمی واقف هستند.
• دويتو خاطر نشان کرد که ما می توانیم در خصوص مسائلی نظیر گرم، کالری، درجه کلوين و واحد های فشار به تبادل اطلاعات بپردازیم.

مشکلات بالقوه

همچنان مشکلات بالقوه متعددی وجود دارد که باید بررسی و شناخته شوند. به گفته دويتو، شاید فردی اینطور بیندیشد که نژاد موجودات فضایی با ویژگی های هندسی متفاوتی آغاز شده و قوانین حرکت آن ریشه‌ در همان ویژگی ها دارد. بنابر این، شاید نتایج با فرمول ها و قوانینی که برای ما آشنا هستند، تفاوت داشته باشند. دويتو در ادامه افزود: ریاضیات حرکت، حساب دیفرانسیل نام دارد.آیا میتوان فرض کرد که نژاد موجودات فضایی از فلسفه مشابهی بهره مند باشد؟ حساب دیفرانسیل و انتگرال به قدری در حوزه های مختلفی از علوم نقشی اساسی ایفا می کنند که فرض کردن یک شاخه علمی بدون آنها غیر ممکن به نظر می رسد.

دويتو در این مورد شک دارد که تمدن هوشمند فضایی نیز دارای هندسه اقلیدسی مشابهی باشند. او گفت: البته امکان درک چنین چیزی برای ما وجود ندارد، اما باید آگاه باشیم که شاید فیزیک یک تمدن هوشمند فضایی حتی در حوزه ای پایه مثل مکانیک می تواند تفاوت های چشمگیری با اصول ما داشته باشد. ما زمینی ها قطعا درصدد نشان دادن خود بعنوان یک نژاد بسیار باهوش هستیم و همواره در تلاش بوده ایم تا بهترین عملکرد و ماندگارترین چهره را از خود به جای بگذاریم.

با در نظر گرفتن اینکه موجودات فضایی توان درک واقعیات فیزیکی را دارند، دويتو اظهار کرد که ما می توانیم نسبت به ایجاد یک زبان و برقراری ارتباط با تمدن های فرازمینی اقدام نماییم. نحوه جابجایی از مباحث ریاضیات و رفتن به سمت سایر جنبه های تمدن انسانی مشکلی عمده برشمرده می شود. این نکته بسیار حائز اهمیت است که محققان میان فرهنگی نقشی کلیدی در جستجو برای یافتن حیات فرازمینی ایفا می کنند. ما زمینی ها نشان داده ایم که هوش و ذکاوت بالایی داریم، اما نباید این را فراموش کرد که باید به آموخته ها و دانش خود بیفزائیم.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. در سطحی عمیق چنین به نظر میرسد که ریاضیات تمام داستان باشد.همه علوم طبیعی مدلهایی ریاضیاتی بیش نیستند.نه اینکه ارزششان ناچیز باشد بلکه این واقعیت را میرساند که همه علوم و دستاوردهای موجودات هوشمند(از جمله انسان)زیرمجموعه ای از ریاضیاتند.پس علیرغم اینکه موجودات هوشمند احتمالی غیر از انسان از لحاظ زیستی و فرهنگی چه ویژگی هایی باید داشته باشند ریاضیات میتواند خودش را به عنوان زبان مشترک بین اجزای هوشمند جهان تعریف کند(به قول گالیله بزرگ طبیعت به زبان ریاضیات نگاشته شده است).ولی دیدگاه من در مورد موجودات هوشمند غیر از انسان اینه که قرار نیست که در فضاهای دور به دنبال آنها بگردیم آنها شاید اینجا باشند میان ما در کره زمینمان!زندگی انسان از زمانهای تاریک گذشته تا به حال همیشه کنار حیوانات و در ارتباط با آنها سپری شده است.استفاده به عنوان غذا(شکار و حفظ بقا)حمل و نقل(اسب)و این اواخر اهلی کردنشان کنار ما در خانه و در لابراتورهای پژوهشگران برای انجام آزمایشهای علمی(موش آزمایشگاهی).ولی ما با این همه از حیوانات موجودات تک سلولی ویروسها و….چه میدانیم؟؟! قبل از اینکه به فکر ارتباط برقرار کردن با موجودات هوشمند احتمالی دیگر سیارات باشیم آیا بهتر نیست که با داده پروری و ایجاد یک زبان چند لایه براساس منطق ریاضی با همین موجودات در کنارمان ارتباط برقرار کنیم؟به نظر من ارتباط برقرار کردن با یک آمیب هرچند ساده جالب تر از ارتباط برقرار کردن با یک گونه موجود هوشمند از یک کهکشان دیگرست!

    1. اگرریاضیات راازتمام علوم بگیریم.تمام علوم فرومی ريزد.افلاطون کسانی را که ریاضیات نمی دانستندبه آکادمی راه نمی داد.

  2. این یکنوع سیاست بازی با ذهن هست.
    وقتی مردم میپرسند آیا بیگانگان فضایی وجود دارند؟ بهشان جواب داده میشود ممکن است وجود نداشته باشند! و وقتی میپرسند آیا بیگانگان فضایی وجود ندارند؟ جواب داده میشود ممکن است وجود داشته باشند!
    دلیل جواب دوم چیست؟ این است که اگر روزی تمدنی سر زده به ملاقات ما آمد مردم زمزمه هایی از قبل شنیده باشند و ذهنشان با این موضوع غریبه نباشد دچار شک و هرجو مرج نشوند و این موضوع را راحت تر قبول کنند.
    اما دلیل جواب اول چیست؟ اینکه تا وقتی از ماهیت آن تمدن مطمعن نشده اند که آیا برای ما خطری ایجاد نمیکنند؟ آیا صلح طلب هستند؟ آیای خوی وحشی دارند؟ آیا جنگ طلب هستند؟ آیا دنبال استعمار و اعمال قدرت هستند؟ و سوالها و هشدارهایی ازین غبیل تا تکلیف اینها معلوم نشود جواب قطعی برای اراعه به ساکنین زمین وجود ندارد.

  3. با در نظر گرفتن تمام دیدگاهی که بر دنیا حاکم هست در رابطه با اینکه موجودات فضایی وجود ندارند و حداقل هنوز وجودشون اثبات نشده، خواندن این دست مقالات که شرح میدهد عده ای از بزرگترین دانشمندان وقتشان و علمشان را صرف این میکنند که زبانی ریاضیاتی برای ارتباط با بیگانگان کیهانی اختراع کنند یک زنگ هشیاری ای را در بین خواننده ایجاد میکند که بیگانگان کیهانی وجود دارند. مگر میشود یک عده از دانشمندان بزرگترین دانشگاه های دنیا وقتشونو صرف ساخت زبان برای موجوداتی کنند که عمده انسانها این ایده را در حد کارتون های بچگی میدانند و در مقابل شنیدن کلمه موجودات فضایی لبخند تمسخر آمیزی به لب می آورند؟این یک تناقض بزرگ در ذهن خواننده نسبت به اهمیت این موضوع به وجود می آورد.من یک دهه از عمر خود را صرف فکر کردن و تحلیل این موضوع کرده ام و اذعان دارم دانشمندان ناسا و دیگر آژانس های فضایی نشانه ای از موجودات بیگانه کیهانی را در دور دستها رویت کرده اند.با تلسکوپهای قوی خود چیزی را دیده اند که آنها را به چنین فکرها و پروژه هایی وا داشته. اما به دلیل مساعل امنیتی هم از طرف ما انسانها و هم از طرف موجوداتی که ما واقعا نمیدانیم چه هستند و داشتن تلکونولوژیشان مارا بیشتر میترساند وگوش به زنگ میکند،این موضوع علنی نمیشود درستش هم همین هست.ما انسانها نیز هرکدام عقاید خاص خود را داریم و تمدن ما بخش بندی و دست قدرتهای مختلف هست و کسی نمیداند هر کشوری نسبت به بیگانگان فضایی چه سیاستی را پیش خواهد گرفت. شاید یک رهبر بگوید قبل از اینکه تهدیدی گریبان گیرمان شود باید آنها ار ازمیان برد یا حداقل با انها ارتباطی برقرار نکرد.پس اینکه این موضوع بصورت علنی اعلام نمیشود دلیل منطقی دارد.