چرخش یک سیاه چاله عظیم

blackholedisk_cfa_960

یک سیاه چاله با چه سرعتی می­تواند بچرخد؟ هر چیز ساخته شده از مواد معمولی اگر با سرعت بیش از حد زیاد بچرخد، از هم متلاشی می­شود. اما یک سیاه­چاله ممکن نیست از هم فروبپاشد، و حداکثر سرعت چرخش آن در واقع نامشخص است. نظریه پردازان راه حل چنین پدیده شگفت­ انگیز و غیرعادی را پیش ­بینی می ­کنند، اما شاید یکی از پیش ­بینی­ هایی که به راحتی قابل آزمایش است این باشد که ماده پس از ورود به سیاه­ چاله­ ای که با حداکثر سرعت درحال چرخش است، سرانجام باید از فاصله دور در حال چرخش با سرعت نزدیک به سرعت نور دیده­شود. این پیش­بینی اخیراً با مشاهده سیاه­چاله واقع در مرکز کهکشان مارپیچی NGC 1365 توسط ماهواره­های NuSTAR ناسا و XMM متعلق به آژانس فضایی اروپامورد آزمایش قرار گرفت. با اندازه ­گیری حرارت و گسترش خط طیفی از گسیل­ های هسته در لبه داخلی صفحه پیرامون سیاه ­چاله، حد سرعت نزدیک به نور تأیید شد. این یک تصویر هنری از یک صفحه در حال رشد از مواد معمولی است که پیرامون یک سیاه چاله در حال چرخش می­باشد، و فوّاره­ای از مواد و نور که از بالا جاری شده­ است. ماده­ ای که به طور تصادفی به درون سیاه­چاله فرومی ­افتد نباید تا این حد دور سیاه چاله بچرخد؛ به همین جهت اندازه گیری­های ماهواره­های NuSTAR و XMM وجود یک صفحه پیرامون سیاه ­چاله را نیز تاییدمی­کند.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130312.html