بیگ بنگ: بشر برای برقراری ارتباط، و ارسال و دریافت پیام از بیگانگان فضایی حدود 50 سال در تلاش بوده؛ از امواج رادیویی به لیزر، از سیگنال‌های عجیب و غریب به هیدروژن در سراسر کیهان و… اما این کار چه پیشرفت‌هایی برای ما داشته است؟

به گزارش بیگ بنگ، کیهان پر از صداهاست و زمین نیز در تولید این صداها نقش دارد. اولین باری که انسان سعی در برقراری ارتباط با فضا داشت 19 نوامبر سال 1962 و با یک کد مورس بود. این پیام از رادار سیاره‌ای یوروپاتورای به سیاره ناهید فرستاده شد. اما کدی که فرستاده شد چه بود؟”MIR” که کلمه‌ای روسی و به معنای فضا و جهان است. چند روز پس از اولین پیام دو کد دیگر “LENIN” و “SSSR” (اولی نام رهبر روسیه و دومی محفف اتحاد جماهیر شوروی) در 24 نوامبر فرستاده شد. پس از آن در سال 1999 تیمی به رهبری الکساندر زایسفکه عضو موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی(SETI) نیز بود تماس کیهانی 1 را از تلسکوپ رادیویی یوپاتورایی RT-70 در کریمه به 4 ستاره‌ی نزدیک فرستاد. او سیستم خود را مخابره‌ی پیام به هوش فرازمینی(METI) نامید.

او این تصمیم را متاثر از تناقض ستی می داند. بر اساس گفته‌های او این تناقض ناشی از عدم تطابق در نوع تلاش است به این معنا که همگی تمایل به دریافت پیام به جای ارسال پیام به بیگانگان داریم. او همچنین افزود که «تمایل ندارم احساس کنم انگار در پیله یا یک جزیره‌ی تک نفره زندگی می‌کنم.» پیام‌های مشابهی در سال 2001، 2003 و 2008 نیز فرستاده شد. این پیام‌ها سبب پدید آمدن بحث‌هایی جدی در جامعه‌ی علمی و تشکیل نشست‌هایی توسط انجمن سلطنتی در سال 2010 با عنوان “به سمت برنامه‌ای علمی و اجتماعی در مورد حیات فرازمینی” شد.

ستی پیام‌های مجازی از جمله تک پیام (Lone signal) در سال 2013 و یک پاسخ ساده به یک پیام اساسی (A Simple Response to an Elemental Message) را در سال 2016 به کیهان مخابره کرده است. پیام‌های دیگری نیز که به ستی ارتباط نداشته‌اند نیز همچون پیام سلام از زمین(Hello From Earth) در سال 2009 ارسال شده است. در پاسخ به این پیام‌ها جواب‌های بسیار کمی دریافت کرده‌ایم در حدی که برخی نام سکوت بزرگ را به کیهان داده‌اند. دیوید برین می‌گوید آشکارترین احتمالات در حال حاضر رد شده‌اند.

در سال 1977 سیگنال‌ رادیویی هیجان انگیزی به نام wow با فرکانس پایین توسط تلسکوپ رادیویی گوش بزرگ(Big Ear) در دانشگاه ایالتی اوهایو  از فضا دریافت شد. البته اکنون مشخص شده است که احتمالا این سیگنال توسط یک دنباله‌دار ایجاد شده است. مثال قابل ذکر دیگری از پیام‌های دریافتی Radio source SHGb02+14a‌ می‌باشد که در سال 2003 تشخیص داده شد. این پیام  1420 مگاهرتز بوده و اگرچه بسیار ضعیف بود اما هر بار که مشاهده شد برای یک دقیقه به طول انجامید.

چگونه با بیگانگان سخن می‌گوییم؟

دو جنبه در مورد برقراری ارتباط با بیگانگان وجود دارد: اول اینکه چگونه پیام را میفرسیتم و دوم چیزی است که قرار است بگوییم. بحث‌های بسیاری بر سر هر دو مورد از ارتباطات داخل کهکشانی وجود دارد. اصلی‌ترین روشی که اخیرا با استفاده از آن پیام‌هایمان را در کیهان منتشر کرده‌ایم از طریق سیگنا‌ل‌های رادیویی بوده است. امواج رادیویی مدولاسیون فرکانس برای اولین بار در سال 1974 استفاده شد که پیامی را از تلسکوپ رادیویی آرسیبو در سال 1974 از پرتوریکو به فضا فرستادیم. این پیام که به صورت باینری بود شامل تصاویری از انسان‌ها، فرمول‌هایی برای عناصر و ترکیبات سازنده‌ی دی‌ان‌ای و تصاویری از منظومه‌ی شمسی بود. سیستم‌های دیگر پیام‌رسانی به فضا دستی تر می‌باشند. همچون “پلاک‌های پایونیر” که به در کاوشگرهای پایونیر 10 و 11 متصل شده‌اند.

تلاش‌های آینده در راستای به روزرسانی این سیستم با استفاده از سیگنال‌های رادیویی پیچیده امروزی یا استفاده از لیزر برای انتقال پیام به سیارات دیگر خواهد بود. METI جست‌وجوی خود را با پروکسیما قنطورس که نزدیکترین ستاره به خورشید است،  آغاز خواهد کرد. داگلاس واکوچ، مدیر پیشین ترکیب بندی پیام بین ستاره‌ای در مرکز ستی می‌گوید: « برای پنهان شدن در کیهان بسیار دیر شده است، بنابراین لازم است تصمیم بگیریم که می‌خواهیم چگونه خود را در معرض دید قرار دهیم.» اما هنگامی که هیچ درکی از تکنولوژی بیگانگان یا فرهنگ آنان نداریم چگونه می‌توانیم خود را به گونه‌ای که می‌خواهیم به بیگانگان معرفی کنیم.

مشاجره‌ اصلی بر سر آنچه به بیگانگان می‌فرستیم از آنجا سرچشمه می‌گیرد که اگر آنان یک سیگنال از ما دریافت کنند چه فکری خواهند کرد. باورهای موجود بر اساس این است که آیا بیگانگان موجوداتی بدخواه هستند یا خیرخواه. کارل سیگن معتقد است که هر تماسی خوب و بی خطر خواهد بود چرا که بر اساس آنچه که در رمانش به نام تماس(Contact) در سال 1985 نیز نوشته است اعتقاد دارد تمدن‌های تهاجمی در طولانی مدت همیشه خود را نابود می‌کنند. از طرف دیگر استیون هاوکینگ معتقد است اگر بیگانگان به ملاقات ما بیایند همانند زمانی خواهد بود که کلمبوس به آمریکا رفت که این قضیه برای بومی‌های آمریکایی اصلا خوش یمن نبود.

ست شوستاک ستاره شناس ارشد موسسه ستی معتقد است:« اگر به راستی فکر می‌کردیم در خطر قرار داریم در مورد مخابره‌ی پیام‌های رادیویی محتاط‌ تر عمل می‌کردیم. ما نمی‌توانیم وانمود کنیم در صورت وجود خطر سطح فعالییت کنونی ما  بی خطر است بلکه کاملا در معرض خطر می‌باشیم.» رویارویی با بیگانگان یک احتمال کاملا ممکن است. زمان این رویارویی مشخص نیست. ممکن است ده سال دیگر باشد یا اینکه هیچ وقت رخ ندهد اما بحث پیرامون نحوه‌ی برخورد با این موضوع برای آمادگی مقابل احتمالات ممکن، بسیار مهم است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. تصویر سوم (از بالا) هدفشون از این علائم چی بوده؟
    ما که روی زمین هستیم به سختی ازش سردر میاریم
    حالا موجودات فضایی از همه جا بی خبر این تصویر بدستشون برسه چی ازش میفهمن

  2. به امید یافتن و رویارویی با دیگران و پایان خرافات قدیمی در زمین .

      1. سلام متاسفانه نظرم رو ثبت نمیکنن وگرنه توضیح میدادم .به تعداد زیاد خرافات وجود داره که هنوزم گریبانگیره زندگی روزانمونه .