بیگ بنگ: اگر شما بیگانه‌ای فضایی در جایی درون خوشۀ ستاره‌ایِ M13 هستید، ممکن است روزی یک پیام رادیویی از زمین دریافت کنید. رمزگشاییِ کد دودویی ارسالی، تصویر زیبای 8 بیتی از برخی اطلاعات اولیۀ بشری است- از جمله ساختار DNA، تصویری از منظومه شمسیِ ما و تصویری از یک انسان.

px Arecibo message.svgبه گزارش بیگ بنگ، چهل و چهار سال بعد از اینکه رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو این پیام را ارسال کرد، گروهی از دانشمندان امیدوار بودند که کودکان و جوانان پیام جدید آرسیبو برای نسل آینده را بسازند. فرانسیسکو کوردووا، مدیر رصدخانه آرسیبو که توسط NSF سرمایه‌گذاری شده، می‌گوید: «جامعه و تکنولوژیِ ما از سال 1974 تا کنون بسیار تغییر کرده است. بنابراین اگر امروز پیام‌های خود را جمع می‌کردیم، آن پیام‌ها چه بود؟ چه شکل و شمایلی داشت؟ چطور بود؟ آیا برای طراحی یک پیام درست از مردمِ زمین، به یادگیری نیاز است؟»

وی افزود: «این‌ها سوالاتی است که ما از طریق پیامِ جدید آرسیبو برای جوانانِ سراسر جهان مطرح کردیم.» پژوهشگران توضیح می‌دهند که با این حال این فرآیند ساده نیست. گروهی از حداکثر ده دانش‌پژوه (از مهدکودک تا دانشگاه) باید نشانه‌ها و سرنخ‌ها را رمزگشایی کنند و در مورد علوم فضایی در این فرآیند، چیزهایی یاد بگیرند. بعد از اتمام مجموعه‌ای از پروژه‌ها، اسامی برندگان در طول هفته رصدخانه آرسیبو در سال 2019 اعلام خواهد شد.

تاریخچۀ پیام اصلی آرسیبو بسیار شگفت‌انگیز است. این پیام رادیویی تقریباً سه دقیقه بود و دقیقاً 1679 رقم دودویی بود. مقصد این پیام، خوشۀ ستاره‌ایِ M13 بود که حدود 25000 سال نوری از زمین، فاصله داشت. در آن زمان، دیش آرسیبو با قطری برابر 305 متر بعنوان شاهکاری بزرگ‌ترین و قدرتمندترین، شناخته می‌شد. دونالد کمپبل، استاد نجوم دانشگاه کرنل، که پژوهشگر رصدخانۀ آرسیبو در آن زمان بود، در پست وبلاگی نوشته: «این رویدادی مطلقاً نمادین بوده تا نشان دهد که می‌توانیم آن را انجام دهیم.»[چه پیام هایی برای بیگانگان فضایی ارسال شده؟]

px Heart of M Hercules Globular Cluster
تصویری از خوشه ستاره‌ای M13

در آن زمان گروهی از پژوهشگران از دانشگاه کرنل، با کمک ِ کارل سیگن، پیامی را ساختند تا روش شمارش ما (ده‌دهی)، اعداد اتمی عنصری که DNA را می‌سازند را نشان دهند. سپس فرمول‌ قندها و پایه‌های DNA و همچنین تصویری از ساختار مارپیچ DNA، جمعیت زمین در آن زمان، و میانگین قد انسان را نیز توضیح دادند. در نهایت این پیام، مکان ما در منظومه شمسی و تصویری از تلسکوپ آرسیبو را نشان می‌داد.

نمی‌دانیم پیام ِ جدید آرسیبو چطور خواهد بود، یا حتی نمی‌دانیم که پاسخ ِ برنده روزی به ستارگان می‌رسد یا خیر- اما این راهی عالی برای به هیجان آوردن ِ نسل آینده در مورد کیهانِ شگفت‌انگیزمان خواهد بود. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، می‌توانید به وب سایت رصدخانه آرسیبو مراجعه کنید.

ترجمه: زهرا جهابنانی/ سایت علمی بیگ بنگ