بیگ بنگ: گروهی از محققان با استفاده از آرایه میلیمتری/زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما (آلما) جزئیاتی از مراحل اولیه شکل‌گیری سیارات در اطراف ستارگان دوتایی را ارائه دادند.

تصویری هنری از قرص پیش سیاره ای HD 142527 شامل یک ستاره ی اصلی بیش از دو برابر جرم خورشید ما و یک ستاره همدم کوچکتر تنها حدود یک سوم جرم خورشید

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان در قرص پیش سیاره‌ای یک ستاره دوتایی موفق به کشف ناحیه برجسته هلالی شکلی شدند که به طور آشکار عاری از گاز است. این نتیجه بینش جدیدی درباره پتانسیل شکل‌گیری سیارات یک سیستم دوتایی فراهم می‌کند. محققان همواره بر سر درک چگونگی شکل‌گیری سیارات در سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی بحث داشته‌اند. مدل‌های اولیه نشان می‌دهد که مغناطیس کششی بین دو جرم ستاره‌ای، سیارات جوان را به مدارات بیرون از مرکز فرستاده و احتمالا آنها را به طور کامل از سیستم خانه‌شان خارج خواهد کرد و یا باعث برخورد آنها با ستارگانشان می‌شود.

اگرچه طبق شواهد تجربی، سیارات در مدارهای پایدار در اطراف ستارگان دوتایی شکل گرفته و حفظ می‌شوند. اخترشناسان برای درک بهتر نحوه شکل‌گیری و استخراج این گونه سیستم‌ها با استفاده از آلما نگاهی دقیق‌تر به شکل گیری دیسک سیاره ای اطراف HD 142527 داشته‌اند. HD 142527 یک ستاره دوتایی است که در فاصله 450 سال نوری از زمین و در خوشه‌ای جوان با نام گروه انجمن عقرب- قنطورس قرار دارد. ستاره ی اصلی بیش از دو برابر جرم خورشید ما و ستاره همدم کوچکتر تنها حدود یک سوم جرم خورشید را داراست، فاصله ی این دو ستاره یک میلیارد مایل از هم میباشد.

تصویری واقعی از قرص پیش سیاره ای HD 142527

اندرو ایزلا از دانشگاه رایس با بیان اینکه سیستم دوتایی ذکر شده مدت‌ها پناهگاه یک کرونای شکل‌گیری سیاره‌ای تشکیل شده از گاز و غبار بوده است عنوان کرد: این تصاویر آلما جزئیات جدیدی از فرایند فیزیکی شکل‌گیری یک سیاره در اطراف این سیستم و احتمالا سایر سیستم‌های دوتایی را آشکار کرده است. اخترشناسان امیدوارند با مطالعه طیف وسیعی از قرص‌های پیش سیاره‌ای درک بهتری نسبت به شرایط مجموعه مراحل شکل‌گیری سیارات در سراسر جهان بدست آورند. این مطالعه در نشست AAAS در واشنگتن دی سی ارائه شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در انجمن پیشبرد علوم آمریکا(AAAS) منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencedaily.com , sci-news.com