بیگ بنگ: مقامات چینی برنامه بلند‌پروازانه خود برای فرود آوردن کاوشگری در بخش تاریک ماه تا سال ۲۰۱۸ و قصد این کشور برای پرتاب اولین کاوشگر مریخی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کردند.

cassini-moon_dec_1024براساس گزارش BBC، اين خبر تنها چند روز پس از بازگشت موفقيت آميز دو فضانورد چيني از ايستگاه فضايي تیانگونگ دو منتشر شد. اين فضانوردان براي 30 روز در اين ايستگاه سكونت داشتند و اين بيشترين زمان سپري شده در فضا براي فضانوردان چيني بوده‌ است. مقامات چيني اعلام كردند اكتشاف در کیهان، توسعه صنعت فضانوردي و تبديل كردن چين به يك قدرت فضايي رويايي است كه چين به دنبال محقق ساختن آن است.

صنعت فضانوردي چين اين اواخر عملكرد بي‌نقصي نداشته است. بزرگترين اشتباه چيني‌ها از دست دادن كنترل ايسگاه فضايي تیانگونگ يك بود كه انتظار مي‌رود سال 2017 به اتمسفر زمين برخورد كند. اما با پرتاب موفقيت‌آميز تیانگونگ دو به مدار زمين، چين به سومين كشور جهان تبديل شد كه توانسته‌ بود ماموريت فضايي سرنشين‌داري را به پايان ببرد. چيني‌ها به دلايل نظامي از همكاري در پروژه ايستگاه فضايي بين‌المللي كنار گذاشته‌ شده‌اند.

1424485902001994307اعلام برنامه جديد چيني‌ها مبني بر ارسال كاوشگر به ماه و مريخ نشان از آن دارد كه اين كشور در تلاش است در زمينه اكتشافات فضايي خود را به روسيه و آمريكا برساند. حتي برخي از متخصصان معتقدند ارسال كاوشگر به ماه قدم اول فرستادن فضانورد به ماه است. بخش تاريك ماه از زمان اولين عكاسي‌اش در سال 1959 تا به امروز هرگز توسط هيچ كاوشگري لمس نشده‌ است. مقامات چيني در ماه ژانويه سال 2016 خبر فرود آرام كاوشگري روي بخش تاريك ماه را اعلام كرده و اكنون اين خبر را تاييد كرده‌اند. قرار است فرودگر چانگ‌ئه 4 در بخش تاريك ماه فرودي آرام انجام دهد و پس از فرود در منطقه به گشت‌زني بپردازد.

اولين فرودگر آژانس فضايي چين، چانگ ئه 3 در سال 2013 توانست پس از 40 سال از اولين فرود روي ماه،‌ فرود آرام روي ماه را با موفقيت انجام دهد. اما كاوشگر مريخي رويدادي جديد در آژانس فضايي چين به شمار مي‌رود و چيني‌ها اميدوارند اين كاوشگر بتواند پاسخ پرسش‌هاي بزرگ علمي از جمله منشا تكامل در سامانه خورشيدي را بيابد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.