بیگ بنگ: امروز آخرین روز ماموریت فضاپیمای کاسینی است و با شیرجه ای مرگبار به درون اتمسفر زحل سقوط می کند. زمانی که شیرجه آخر آغاز شود،‌ کاسینی از آخرین قطرات سوختش برای مقابله با کشش اتمسفری زحل و حفظ جهت آنتنش به سوی زمین استفاده خواهد کرد و در همین زمان به بررسی ترکیبات اتمسفر زحل خواهد پرداخت و اطلاعات آن را به صورت مستقیم به زمین ارسال خواهد کرد، اما در همین حین به تدریج ذوب شده،‌ تبخیر می‌شود و به ذره‌ای از ذرات سیاره‌ای تبدیل می شود که ۲۰ سال پیش زمین را برای مطالعه اش ترک کرد.

به گزارش بیگ بنگ، کاسینی هم‌اکنون در نزدیکی جو زحل قرار دارد که بیش از ۱۲۸۷ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد، بنابراین، چیزی حدود ۸۳ دقیقه طول می‌کشد که اطلاعات نهایی کاسینی به زمین برسد. اما همان‌طور که کاسینی به پایان نهایی خود نزدیک می‌شود، مرکز کنترل مأموریت کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، به دریافت تصاویر و اطلاعات نهایی فضاپیما ادامه می‌دهند.

یکی از آخرین عکس های کاوشگر کاسینی از حلقه های زحل

انتظار می‌رود که کاسینی آخرین تصاویر واضح خود از زحل را امروز به زمین مخابره کند و در نهایت ساعت ۶:۳۱ دقیقه به وقت جهانی (۱۵:۰۱ دقیقه به وقت ایران) وارد جو زحل شود و در ساعت ۸ بامداد (۱۶:۳۰ دقیقه به وقت ایران)، فضاپیمایی که دیدگاه ما نسبت به سیاره‌ای مرموز و باشکوه را برای همیشه تغییر داد، برای همیشه خاموش شود. در ویدئوی زیر نمای خیره کننده زمین و ماه که کاوشگر کاسینی در سال 2013 از کنار حلقه های زحل ثبت کرده، را با صدای کارل سیگن مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

شرحی از نقطه آبی کمرنگ از کارل سیگن:« دوباره به این نقطه نگاه کنید. همین جاست. خانه اینجاست. ما اینجاییم. تمام کسانی که دوستشان دارید، تمام کسانی که می شناسید، تمام کسانی که تابحال چیزی در موردشان شنیده اید، تمام کسانی که وجود داشته اند، زندگی شان را در اینجا سپری کرده اند. برآیند تمام خوشی ها و رنج های ما در همین نقطه جمع شده است. هزاران مذهب، ایدئولوژی و دکترین اقتصادی که آفرینندگانشان از صحت آنها کاملا مطمئن بوده اند، تمامی شکارچیان و صیادان، تمامی قهرمانان و بزدلان، تمامی آفرینندگان و ویران کنندگان تمدن، تمامی پادشاهان و رعایا، تمامی زوج های جوان عاشق، تمامی پدران و مادران، کودکان امیدوار، مخترعان و مکتشفان، تمامی معلمان اخلاق، تمامی سیاستمداران فاسد، تمامی «ابرستاره ها»، تمامی رهبران کبیر، تمامی قدیسان و گناهکاران در تاریخِ گونه ما، آنجا زیسته اند، در این ذره غبار که در فضای بیکران در مقابل اشعه خورشید شناور است.»

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. متن این فیلم آنقدر تکان دهنده است که می توان نه تنها یک صفحه که سایت های متعددی را بر اساس آن تغذیه کرد….

  2. من نمی فهمم برای تشریح صد درصد این واقعیت ، همونطوری که از نقطه آبی کمرنگ نتیجه میگیرن کلیه وابستگی های غلط انسانها هیچ نیست باید نتیجه بگیرن کلیه ی وابستگی های درست مثل مهربانی به هم و از قبیل این چیزا هم چیزی نیست ، چون این برای انسان ها وجود دارد نه برای جهان ، البته این رو هم دانشمندان می دونن اما برای اینکه جملاتشون قشنگ ببندند از این عبارات استفاده می کنن و موضوع جدیدی نیست.

    1. حرفاش باتوجه به آخرین نتیجه گیری که کرده است کاملا درست و بجاست و بهتر از این نمیشه این تصویر را توصیف کرد….