بیگ بنگ: زمان برای فضاپیماهای ویجر 1 و 2 در حال گذر است. ویجر 1 از زمان پرتاب به فضا در سال 1977، همراه با دوقلوی خود، از سایر کاوشگرهای فضایی ساخت بشر تاکنون فراتر رفته‌اند – اما ناسا می‌گوید که به زودی سوخت آنها تمام می‌شود.

voager

به گزارش بیگ بنگ، رسانه‌های خبری برای مدتی از تلاش برای کاهش فعالیت ویجرها، از جمله در سال 2005 و دوباره در سال 2021، گزارش داده‌اند. اما گزارش جدید ساینتیفیک امریکن نشان می‌دهد که این بار برای همیشه با آنها خداحافظی می‌کنیم. “رالف مک‌نات” فیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز، به این نشریه گفت: «در حال حاضر 45 سال است این کاوشگرها در فضا به سر می‌برند. بنابراین، ما 10 برابر بیشتر از آنها کار کشیده‌ایم.» در حال حاضر  ویجر 1 و 2 به ترتیب 4 و 5 ابزار فعال دارند.

مرا به خاطر بسپار

انتظار می‌رود تا سال 2025 سوخت این فضاپیماها به طور کامل تمام شود و ناسا تا آن زمان به منظور افزایش عمر آنها، ویژگی‌های غیرضروری را خاموش کنند. مطمئناً جالب است که ببینیم چگونه طرفداران ویجر بر روی زمین از ماموریت‌های آن یاد می‌کنند. به یاد دارید که چگونه مردم هنگام خاموشی “مریخ‌نورد آپورچونیتی” سوگواری کردند؟

ناسا اکنون در حال برنامه‌ریزی برای خاموش کردن برخی از سیستم‌های ویجرها است به این‌امید که انرژی باقی‌مانده فضاپیما‌ها تا سال ۲۰۳۰ حفظ شود. سوخت فضاپیمای ویجر، پلوتونیم ۲۳۸ است که گرمای حاصل از تجزیه مواد رادیواکتیو را به برق تبدیل می‌کند. بنابراین ناسا مجبور است به دلیل کاهش سالانه 4 واتی توان قابل استفاده از این ژنراتور، ابزارها را یکی پس از دیگری خاموش نماید.

علم و دانشی که ویجرها به ما اضافه کردند برای همیشه ماندگار است، بنابراین دلمان برای آنها تنگ می‌شود. بتازگی تیمی از محققان یافته‌های به‌دست‌آمده از داده‌های ویجرها را در مجله‌ی اخترفیزیک منتشر کردند. ویجر 1 و 2 قطعا سزاوار یک خداحافظی احساسی هستند، اما حتی اگر آن را دریافت نکنند، دهه‌ها اطلاعات علمی دربارۀ کیهان را به عنوان میراث خود بر جای خواهند گذاشت.

جالب است بدانید فضاپیمای ویجر 1 هم‌اکنون بیش از ۲۳ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و ۲۱ ساعت و 37 دقیقه طول می‌کشد تا پیامش به زمین برسد. فضاپیمای ویجر ۲ نیز هم اکنون ۱۹ میلیارد کیلومتر از زمین دور شده و 17 ساعت و 59 دقیقه طول می‌کشد تا پیامش به زمین برسد. پس از قطع ارتباط این دو فصاپیما همچنان به راه خود ادامه می‌دهند. چهل هزار سال بعد ویجر ۱ از فاصله ۲ سال نوری ستاره‌ی AC+79 3888 گذر خواهد کرد و چهل هزار سال بعد نیز ویجر ۲ از فاصله‌ی ۱.۷ سال نوری ستاره‌ی Ross 248 عبور می‌کند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. از ایران من تا فضاپیماهای وویجر در آسمانها…..سلام
    من هم برای وویجرها دلم تنگ میشه