بیگ بنگ: فضاپیمای شیاپارلی که بخشی از ماموریت آژانس فضایی اروپا به مریخ موسوم به اگزومارس است، پس از جدایی از سفینه مادر خود، آماده فرود بر سطح سیاره سرخ شده است.

exomars-tgo-schiaparelli-separationبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ماژول فرودگر شیاپارلی روز یکشنبه در ساعت 14:42 به وقت گرینویچ از فضاپیمای حامل خود یعنی “مدارگرد ردیاب گاز” در ارتفاع 496 کیلومتری مریخ جدا شد. اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، هر دو فضاپیما که ماموریت مشترک اروپایی روسی اگزومارس 2016 را تشکیل می‌دهند، روز چهارشنبه وارد مدار مریخ شده و شیاپارلی روی سطح سیاره فرود خواهد آمد. مدارگرد ردیاب گاز نیز به ماموریت خود در مدار مریخ ادامه خواهد داد.

آغاز ماموریت‌های شیاپارلی و مدارگرد ردیاب گاز در روز چهارشنبه، نشانگر مرحله نخست ماموریت بلندپروازانه اگزومارس با هدف بررسی نشانه‌های احتمالی حیات در مریخ است. ماموریت دوم شامل ارسال کاوشگر اگزومارس و ایستگاه علمی سطحی در سیاره سرخ در سال 2020 است. مدارگرد ردیاب گاز برای بررسی انباشت‌های یخ آب در سطح مریخ یا زیر آن طراحی شده است. این فضاپیما همچنین به بررسی وجود متان در جو مریخ خواهد پرداخت که به دانشمندان در درک چگونگی شکل‌گیری این گاز کمک خواهد کرد. متان می‌تواند در پی فرآیندهای زمین‌شناسی و زیست‌شناسی تولید شود.

schiaparelli-lander-jpg-size-custom-crop-878x650این مدارگرد پس از ورود به مدار اطراف مریخ، مجموعه‌ای از مانورهای ترمز هوایی را آغاز خواهد کرد که تا سال 2017 ادامه دارد و پس آن، ماموریت علمی‌اش آغاز خواهد شد. ماژول شیاپارلی در اصل یک خودروی نمایشی برای آزمایش فناوری ورود، سقوط و فرود مورد نیاز برای نشست ایمن روی سطح مریخ است. نیروی این فرودگر توسط باتری‌های داخلی تامین می‌شود و تنها برای چند روز فعالیت در سطح سیاره سرخ طراحی شده است.

این ماژول از یک سپر حرارتی، یک چتر نجات بزرگ و رانشگرها برای فرود در منطقه مریدیانی پلانوم که کاوشگر فرصت ناسا نیز در آن حضور دارد، استفاده خواهد کرد. طی این فرود شش دقیقه‌ای، دوربین شیاپارلی تا 15 تصویر از چگونگی فرود خود را ثبت خواهد کرد. این کاوشگر همچنین از مجموعه‌ای از ابزارهای علمی برای نظارت بر جو سیاره سرخ برخوردار است. ویدئوی زیر نحوه فرود فضاپیمای شیاپارلی روی سطح مریخ را نشان می‌دهد.

دانلود ویدئو

برای تضمین اینکه فرود طبق برنامه باشد، حسگرهای فرودگر روی ارتفاع آن بالای سطح مریخ نظارت خواهند کرد. هنگامیکه که فرودگر به فاصله دو متری بالای سطح مریخ رسید، مدتی ثابت خواهد ماند و پیشرانه را کاهش داده و روی سطح مریخ می افتد. این فرودگر پس از فرود ایمن روی سیاره سرخ به بررسی سرعت وزش باد و مسیر آن در مریخ، میزان رطوبت، سطح فشار، دمای هوا و دیگر مسائل خواهد پرداخت. سپس اندازه گیری های انجام شده توسط شیاپارلی به مدارگرد تریس ارسال خواهد شد. هدف اصلی این ماموریت هموار کردن مسیر ماموریت دیگری به مریخ است که در سال 2018 انجام خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.