بیگ بنگ: کاوشگر “چانگ ای ۵” که در صدد جمع‌آوری نمونه‌هایی از کره ماه است به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در نیمه پنهان از دیدگاه زمین می‌رود، می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ریشه و شکل‌گیری ماه کمک کند.

iHaeQrHkmHXFUUCnXبه گزارش بیگ بنگ، در این ماموریت فضایی، کاوشگری بر سطح ماه فرود آمده، از عمق دو متری نمونه‌برداری می‌کند و سنگ‌ها و سایر نمونه‌ها را برای بررسی و آزمایش‌های دقیق‌تر در دسامبر ۲۰۲۰ به زمین باز می‌گرداند. مأموریت “چانگ ای ۵” ممکن است به پاسخ دادن به سوالاتی از جمله اینکه ماه چه مدت از لحاظ آتشفشانی فعال بوده است و میدان مغناطیسی آن که برای محافظت از هر نوع حیات در برابر تابش پرتو خورشیدی کلیدی است، چه زمانی دچار فروپاشی شده، کمک ‌کند. تصور می‌شود این فعالیت آتشفشانی یک میلیارد تا ۳.۵ میلیارد سال پیش رخ داده باشد.

این کاوشگر قرار است ۲.۱ متر در ماه حفاری کند و نمونه‌ خاک و سنگ ماه را به زمین بیاورد. یک مهندس ارشد این ماموریت در گفتگو با یک روزنامه نگار گفت که انتظار می‌رود کل ماموریت ۲۳ روز طول بکشد. این موشک با ابعاد ۵۷ متر طول و ۸۷۰ تن وزن، سه‌شنبه گذشته به سکوی پرتاب منتقل شد و شب گذشته به فضا پرتاب شد. تلویزیون دولتی چین نیز پرتاب این کاوشگر را به صورت زنده پوشش داد. این کاوشگر سوار بر موشک “Long March-۵” از سکوی پرتاب مرکز پرتاب فضایی “ونچانگ”(Wenchang) واقع در استان هاینان چین به فضا پرتاب شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com