بیگ بنگ: دانشمندان علوم سیاره ای آژانس فضایی اروپا (ESA) در نظر دارند تا با تکمیل مریخ‌نوردی بنام ExoMars این آزمایشگاه متحرک را در سال ۲۰۱۸ به سیاره سرخ ارسال کنند.

مریخ نوردبه گزارش بیگ بنگ، این آزمایشگاه فوق پیشرفته قرار است جهت حفاری و نمونه برداری در منطقه‌ای استوایی «اوکسیا پلانوم» (Oxia Planum) فرود آید. این منطقه از سیاره سرخ محلی از انباشت خاک‌های معدنی و دیگر مواد معدنی است که از واکنش‌های شیمیایی برخوردار میباشد. مریخ‌نورد ExoMars سازمان فضایی اروپا به ابزار و تجهیزات مخصوصی به منظور جستجو برای علایم وجود حیات در زمان حاضر یا حتی گذشته ی مریخ، مجهز خواهد بود.

سیاره مریخبرای اینکه منطقه ی اوکسیا پلانوم تایید نهایی را بگیرد، باید ناحیه‌ای به مساحت ۱۰۰ کیلومتر در ۱۵ کیلومتر کاملا خالی از هرگونه شکاف، شیب تند یا موانع بزرگ داشته باشد. ناسا با تصویربرداری از این ناحیه مشخص خواهد کرد که منطقه ی اوکسیا مناسب است یا خیر. در غیر این صورت چند مکان دیگر هم توسط دانشمندان و مهندسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما در حال حاضر اکثر دانشمندان اوکسیا پلانوم را به عنوان مقصد کاوش انتخاب کرده‌اند. دانشمندان این ماموریت باید مطمئن باشند که این روبات می‌تواند با استفاده از سیستم چتر نجات‌اش سالم به سطح سیاره برسد.

ماموریت ExoMars یک طرح مشترک میان آژانس فضانوردی اروپا و روسیه است که متشکل از دو بخش حضور در مدار مریخ و فعالیت در سطح سیاره میباشد. بر این اساس بخش مدارگرد آن یعنی TGO به بررسی دقیق اتمسفر سیاره می پردازد تا ردپای متان و سایر گازهایی که نشان از وجود فعالیتهای بیولوژیکی دارند را ردیابی کند حال آنکه در پایین از این ارتفاع، بخش مریخ نورد نیز خاک سطح سیاره را مورد آزمایش قرار می دهد.

مریخ نورداین آزمایشگاه به لطف مجهز بودن به فناوری های پیشرفته قادر به نقشه برداری، آنالیز مواد معدنی و نمونه های به دست آمده از این سیاره است و جالب اینکه قابلیت حفاری تا عمق دو متری مریخ را هم دارد. قرار است که این مریخ‌نورد در سال ۲۰۱۸ روانه‌ی مریخ شود. هرچند اگر تا آن زمان سخت‌افزار لازم آماده نباشد –که بعید به نظر می‌رسد این‌‌طور باشد- ارسال آن در سال ۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , ESA , news.sciencemag