بیگ بنگ: مریخ‌نورد “استقامت” از زمان فرود در “دهانه جیزرو” در سیاره سرخ، دوران پرمشغله‌ای را طی کرده است. این مریخ‌نورد تاکنون ۲.۹ کیلومتر پیشروی کرده، 6 نمونه جمع‌آوری کرده و بیش از ۱۰۰ هزار عکس گرفته است.

PIA Figure Looking at Camera

“استقامت” بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به مریخ ارسال شده و هم اکنون 10 ماه در سیاره به سر می‌برد. هلیکوپتر مریخی نبوغ نیز تاکنون ۱۸ پرواز را در مریخ ثبت کرده است. این هلیکوپتر ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

“دهانه جیزرو” در سیاره سرخ ۳.۵ میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه بود. وضعیت آب و هوایی مریخ در آن زمان گرم‌تر و مرطوب‌تر از شرایط امروزی بود. محققان معتقدند گرچه آب دریاچه مدت‌هاست خشک شده، اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره آن نشانه‌هایی از حیات باستانی وجود داشته باشد که استقامت می‌تواند به شواهدی از آن دست یابد.

به همین منظور استقامت در حال جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌هایی از سطح مریخ است که برای بررسی بیشتر به زمین ارسال خواهند شد. این مریخ‌نورد با جمع‌آوری نمونه‌ها می‌تواند به شناخت مواد سطح مریخ از جمله خاک، هسته‌های سنگی، سنگ‌پوشه و جو مریخ کمک کند. “استقامت” قبل از جمع‌آوری نمونه‌ها از یک مته برای ساییدن چند میلی متر بالایی سطح سنگ مورد نظر استفاده می‌کند.

Mapping Perseverances First Six Samples scaled

سپس ابزارهای علمی خود را تا حد امکان نزدیک به سنگ قرار می‌دهد تا داده‌های ژئوشیمیایی و کانی شناسی را جمع‌آوری کند. نمونه‌ها با استفاده از یک مته ضربه‌ای چرخشی که در انتهای بازوی رباتیک “استقامت” قرار دارد، از سطح مریخ به لوله‌های مخصوص نمونه‌برداری بسیار تمیز منتقل می‌شوند. پس از حفاری، هر لوله حاوی نمونه به داخل بدنه مریخ نورد منتقل می‌شود، جایی که مقدار نمونه ارزیابی می‌شود، از آن تصویربرداری می‌شود و مهر و موم می‌شود.

mars

“استقامت” ۴۳ لوله آزمایش تیتانیومی دارد که فعلا 6 عدد از آنها را پر کرده است. ناسا امیدوار است که نمونه‌ سنگ‌های جمع‌آوری شده را بتواند در جریان ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا در دهه ۲۰۳۰ برای بررسی آزمایشگاهی موشکافانه به زمین بیاورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: MARS , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.