بیگ بنگ: اخترشناسان در یک کهکشان که 12.8 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، مولکول‌های آب و مونوکسید کربن را کشف کردند. 

Artists Conception Dust Continuum Molecular Lines SPT scaled

نشانه‌هایی از وجود آب در کهکشانی در فاصله‌ی ۱۲.۸ میلیارد سال نوری از زمین کشف شده و این دورترین فاصله‌ای است که تاکنون در آن مولکول‌های آب یافت شده است. آب به دلیل عناصر زندگی بخشی که دارد بیشتر از هر ماده شیمیایی دیگری مورد توجه دانشمندان است. قدمت این عناصر متعلق به زمانی است که جهان فقط ۷۸۰ میلیون سال داشت.

به گفته‌ی محققان، جهان مولکولی خیلی زود آغاز به کار کرد و از هلیوم و هیدروژن موجود در ستارگان به ترکیبات پیچیده‌تری رسیده است. عناصری که از هلیوم و هیدروژن سنگین‌تر هستند زمانی که ستاره به پایان عمر خود نزدیک می‌شود در هسته دچار همجوشی می‌شوند بنابراین بر طبق این تحقیقات مرگ ستاره‌های اولیه به تولید این مولکول‌ها کمک کرده‌ است.

Animated Composite View of SPT

اخترشناسان دانشگاه ایلی‌نوی در اربانا با استفاده از آرایه‌میلی‌متری بزرگ آتاکاما معروف به آلما(ALMA) در شیلی شواهدی از وجود مولکول‌های آب که از اتم‌های هیدروژن و مونوکسید کربن ساخته شده‌اند در این کهکشان باستانی یافتند. یافتن شواهدی از مولکول‌های آب در این فاصله دور به اخترشناسان بینشی در مورد سرعت تغییر جهان می‌دهد.

کهکشان “SPT۰۳۱۱-۵۸” که این مولکول‌ها در آن یافت شدند از دو کهکشان تشکیل شده و اولین‌بار توسط دانشمندان رصدخانه آلما در سال ۲۰۱۷ کشف شده است. این کهشکان در فاصله‌ی ۱۲.۸ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد، یعنی نور آن ۱۲.۸ میلیارد سال در سفر بوده تا به زمین برسد و زمان «بازیونیده شدن جهان» را نشان می‌دهد. این فرایند زمانی رخ داد که جهان تنها پنج درصد از سن کنونی خود را داشت و اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها در حال متولد شدن بودند.

Radio View of SPT scaledنوری که ما شاهد آن هستیم دو کهکشان در حال ادغام را نشان می‌دهد. ستارگانی که با مصرف گازهای آن‌ها تشکیل می‌شوند در نهایت یک جفت کهکشان بیضوی باقی خواهند گذاشت. “سریوانی جاروگولا” ، نویسنده اصلی این مقاله گفت:« اکسیژن و کربن از نخستین عناصر تشکیل شده در کیهان هستند که به مثل آب و مونوکسید کربن برای حیات ضروری‌ هستند. این موضوع به ما فرصت‌های بالقوه‌ای برای رصد مولکول‌های فراوان در جهان می‌دهد تا تاثیر این عناصر سازندۀ حیات را در کیهان نخستین بیشتر درک کنیم.»

آب پس از هیدروژن و مونوکسید کربن سومین عنصر فراوان در جهان است. مطالعه اولین کهکشان‌ها در جهان به دانشمندان در درک بهتر نحوۀ تشکیل، رشد و تکامل جهان کمک می‌کند. “جاروگولا” می‌گوید: مطالعه گاز و غبار این کهکشان‌های اولیه به ما در درک ویژگی‌های آنها مانند تعداد ستارگان در حال شکل‌گیری، سرعت تشکیل آنها، ‌ارتباط میان کهکشان‌ها با یکدیگر و محیط میان‌ستاره‌ای کمک می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. بالشخصه معتقدم بشر به سختی سال 2100 رو ببینه. بنظرم باید فکری به حال سیاره خودش بکنه که به سرعت در حال از بین رفتن در اثر سو سیستم اداره جهان و نظم جهانی مبتنی بر مصرف و زاد و ولده. در حالیکه 800 میلیون نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم میکنن و شاهد تخریب یخ های قطبی هستیم صحبت از این اهداف افسانه ای بیش نخواهد بود.

  2. میلیاردها کهکشان هرکدام با میلیاردها ستاره و میلیاردها کره و وجودآب, چه موجوداتی را درهمان اوایل خلقت به وجودآورده که طی این سیزده بلیون سال چنان رشد کرده اند که ما نزدشان مثل موجودات بی جانیم. حتی یوفو و تماس های نوع سوم درمقابلشان از غارنشینی هم ابتدایی تر می باشد.

  3. در واقع آب 12.8 ملیارد سال پیش بوده چقد احتمال داره که کیهان عاری از حیات شبیه زمین باشه؟ بنظرم صفر مطلق

  4. هنوز در منظومه شمسی بجز زمین و یک قمر نتونستن وجود آب رو تایید کنن چطور میتونن در کهکشانی با این ابر فاصله وجود مولوکول های اب رو ثابت کنن قابل درک نیست !!! مگر یک کهکشان میلیاردها ستاره و سیاره نداره در کجای این محیط بزرگ با فاصله های زیاد ستارگان آن کهکشان تونستن مولوکول اب رو ببینن جای تعجب زیادی داره اگر امکان داره بیشتر توضیح بدین .

    1. با سلام دوست عزیز
      با کمک تجزیه نور دریافتی از اجسام فضایی میتوان مواد تشکیل دهنده آن ها را با دقت بسیار بالایی یافت.

    2. مولکول‌ها رو نمیبینن. در واقع اثراتی رو که توده های بزرگ گازی شکل ایجاد کردن میبینن. نوری که به ما میرسه با روش‌های مختلف طیف سنجی میشه. تابشی که توده های هیدروژن یا هر ماده و عنصری داره متفاوته. هنر اصلی تفکیک نوری هست که توسط تلسکوپهای رادیویی و… انجام میشه. این چیزیه که من گمان می‌کنم میدونم. طرز کار این تلسکوپ‌ها خوب تکنولوژی های مرزی هست.