بیگ بنگ: یک گروه پژوهشی با همکاری ناسا توانسته‌اند باکتری‌هایی را در “ایستگاه فضایی بین‌المللی” کشف کنند که می‌توانند به پرورش گیاهان در فضا کمک کنند.

travel international space station virtual tour cover xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، مواد غذایی که در بیرون از زمین پرورش می‌یابند، برای مقاومت در برابر شرایط نامساعد طی ماموریت‌های اعماق فضا، به کمک باکتری‌ها نیاز دارند. یک کشف جدید در “ایستگاه فضایی بین‌المللی” نشان می‌دهد که شاید پژوهشگران بتوانند سوختی ارائه دهند که به گیاهان در تحمل شرایط پرفشار کمک می‌کند. پژوهشگران در همکاری با ناسا توانستند چهار رشته باکتری از خانواده “Methylobacteriaceae” را در قسمت‌های گوناگون ایستگاه فضایی کشف کنند.

این باکتری‌ها عضوی از یک خانواده هستند و در خاک و آب شیرین پیدا می‌شوند. آن‌ها در تثبیت نیتروژن و رشد گیاهان نقش دارند و مانع از ایجاد عوامل بیماری‌زا برای گیاهان می‌شوند، بنابراین با باکتری‌های مفیدی روبه‌رو هستیم. این میکروب‌ها در شرایط نامناسب ایستگاه فضایی بین‌المللی دوام می‌آورند، بنابراین این تیم آن‌ها را تحت تحلیل ژنتیکی قرار داد تا به ژن‌های مورد استفاده برای کمک به رشد گیاهان دست پیدا کند.

یک رشته از این باکتری‌ها، “Methylorubrum rhodesianum” بود اما سه رشته دیگر پیش از این کشف نشده بودند و به گونه‌های جدیدی تعلق داشتند. پژوهشگران این باکتری‌های میله‌ای شکل که “IF7SW-B2T” ، IIF1SW-B5″ و “IIF4SW-B5” نام گرفته‌اند، با تجزیه و تحلیل ژنتیکی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که با Methylobacterium indicum در ارتباط هستند.

گونه‌های Methylobacterium،  در تثبیت نیتروژن، حل شدن فسفات، تحمل تنش، تقویت رشد گیاه و فعالیت کنترل بیولوژیکی در برابر پاتوژن‌های گیاهی نقش دارند. پژوهشگران، این گونه‌های جدید را به افتخار دکتر “اجمل خان”، دانشمند مشهور هندی، “Methylobacterium ajmalii” نامیده‌اند. دکتر “کاستوری ونکاتسواران” و “نیتین کومار سینگ”، پژوهشگران “آزمایشگاه پیش‌رانش جت” ناسا باور دارند که این گونه‌ها ممکن است عوامل تعیین‌کننده ژنتیکی مفیدی برای پرورش محصولات در فضا بر عهده داشته باشند.

در هر حال، بررسی‌های بیشتری باید انجام شوند تا ثابت شود که این روش برای کشاورزی فضایی مفید است. به گفته پژوهشگران، برای پرورش گیاهان در شرایط ناملایم با حداقل منابع، جداسازی میکروب‌های جدیدی که به رشد گیاه در شرایط پرفشار کمک می‌کنند، ضروری است. از آنجا که ناسا قصد دارد روزی انسان را به سطح مریخ و یا فراتر از آن ببرد، ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند یک بستر آزمایشی برای بررسی ریزارگانیسم‌ها باشد.

گسترش آزمایشگاه ایستگاه فضایی

هشت مکان روی ایستگاه فضایی بین‌المللی، به عنوان بخشی از یک ماموریت نظارتی برای پرورش باکتری‌ها در حال بررسی هستند و در شش سال گذشته نیز مورد بررسی قرار داشته‌اند. این مکان‌ها، قسمت‌هایی را شامل می‌شوند که خدمه در آنجا جمع می‌شوند و یا آزمایش‌ها در آنجا صورت می‌گیرند.

اگرچه تاکنون صدها نمونه باکتری از ایستگاه فضایی بین‌المللی جمع‌آوری شده‌اند اما تقریبا ۱۰۰۰ نمونه از قسمت‌های متفاوت این ایستگاه به دست آمده‌اند که در انتظار سفر به زمین و بررسی شدن هستند. به گفته پژوهشگران، هدف نهایی این است که این روند طولانی را دور بزنیم و با استفاده از تجهیزات بیولوژیکی مولکولی که برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ابداع شده‌اند، رشته جدیدی از باکتری‌ها را پیدا کنیم.

پژوهشگران گفتند: ما به جای این که نمونه‌ها را برای تجزیه و تحلیل به زمین بیاوریم، به یک سیستم نظارت یکپارچه نیاز داریم که با استفاده از فناوری‌های مولکولی، نمونه‌های موجود در فضا را جمع‌آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل کند. این فناوری‌ها به ناسا کمک خواهند کرد تا برای مدت زمان طولانی، به کاوش فضایی ایمن و پایدار بپردازند. این پژوهش، در مجله “Frontiers in Microbiology” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencetimes.com