1370950229
بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل برای اولین بار موفق به کشف مقدار عظیمی از بخار آب در بزرگترین جرم کمربند سیارکی، سیارک کوتوله “سرس” شدند. زمانی که قطعات یخ سطح سرس گرم شده از سطح آن میزان زیادی بخار آب رها شده است.
Artist_s_impression_of_Ceres_large
سرس بعنوان یک سیاره کوتوله در سیستم خورشیدی ما طبقه بندی می شود. این اولین باری است که بخار آب به روشنی در سرس یا هر جسم دیگری که در کمربند سیارک است کشف می شود. در سال 2015 فضاپیمای سپیده دم ناسا به سرس می رسد و فرصت مطالعه آن را از نزدیک دارد و این مدتی طولانی را برای رسیدن آن به نزدیکی سرس صبر کنند. در قرن گذشته سرس بزرگترین سیارک شناخته شده در منظومه شمسی ما بود اما در سال 2006 سرس به دلیل قطر 950 کیلومتری که اشت بعنوان یک سیاره کوتوله طبقه بندی شد. وقتی سرس در سال 1801 برای اولین بار کشف شد، ستاره شناسان فکر می کردند یک سیاره در حال چرخش بین مریخ و مشتری میباشد. دانشمندان بر این باورند که سنگ های داخل آن با پوشش ضخیمی از یخ هستند و اگر ذوب شوند به آب تازه ای که بیشتر از مقدار کل آب زمین است تبدیل می شوند.
موادی که سرس را ساخته اند به احتمال زیاد در چند میلیون سال اول منظومه شمسی وجود داشته اند و قبل از شکل گیری سیاره انباشته شده اند. تا به حال استدال شده بود که یخ بر روی سرس وجود دارد ولی بطور قطعی تشخیص داده نشده بود و اشعه مادون قرمز هرشل در نهایت بطور واضح سیگنال هایی از موجود بخار آب را تشخیص داد، ولی هرشل بخار آب را هیچ وقت ندید. اما تلسکوپ چهار بار وجود بخار آب را در جایی که قبلا اثری از آن وجود نداشت تشخیص داد. در اینجا بود که دانشمندان متوجه شدند زمانی که سرس در بخشی از مدار خود نوسان داشت و به خورشید نزدیک تر بود به حد کافی گرم شد و بخار آبی به اندازه شش کیلومتر در هر ثانیه از آن رها شد. زمانی که سرس در قسمت های سردتر از مدار چرخشش قرار داشت هیچ بخار آبی از آن رها نشده است.
ceres
استحکام سیگنالها در چند ساعت متفاوت بود هفته ها و ماه ها شاید بخار آب در محدوده بیرون از دید هرشل حول محور متفاوت می چرخید. این دانشمندان را قادر ساخت که مکان منبع آب را بین دو نقطه تاریک سطح سرس را که اخیرا توسط تلسکوپ هابل مشاهده شد تشخیص دهند. نقاط تاریک ممکن است بیشتر به خروج گازها شباهت داشته باشند زیرا مواد بطور سریع گرم می شوند و نور آن ماده را ساطع می کنند.
نتایج بدست آمده غیر منتظره هستند، زیرا عموما دنباله دارها حاوی یخ هستند و در مسیر این سیارک قرار ندارند. این مساله بسیار مبهم است که در یک سیارک بخار آب کشف شده است. همچنین برنامه تحقیقاتی ناسا، شامل مشاهده و اندازه گیری و یازده دنباله دار بود.

منبع :dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.