بیگ بنگ: اخترشناسان به‌طور تصادفی موفق به کشف شواهدی از یک کهکشان عظیم‌ در کیهان اولیه شدند؛ این کشف تردیدها در مورد وجود چنین کهکشان‌های غول‌پیکر در دوران اولیۀ جهان را از بین می‌برد.

Massive Galaxy Dawn of the Universe xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، محققان در حین تجزیه و تحلیل رصدهای تلسکوپ «آلما»، موفق به کشف لک‌های با درخشش ضعیف شدند با هیچ ساختار کیهانی مرتبط نیست.آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (Atacama Large Millimeter Array) معروف به آلما، نام یک پروژه مهم نجوم رادیویی است که در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۱ در مناطق بیابانی آتاکاما در شیلی رسماً راه‌اندازی شد؛ این پروژه مجموعه‌ای متشکل از ۶۶ تلسکوپ است.

تجزیه و تحلیل این کهکشان که 3MM-1 نام دارد، نشان می‌دهد حدود ۱۲.۵ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این نورهای مرموز، جهانی را نشان می‌دهد که متعلق به ۱.۳ میلیارد سال بعد از بیگ بنگ میباشد.

نوری که تلکسوپ آلما مشاهده کرده است در واقع متعلق به درخشش ستاره‌ها در کیهان اولیه نیست، بلکه گرد و غبارهایی است که از انرژی ساطع شده از تشکیل ستاره در اعماق این کهکشان دوردست، گرم شده‌اند. این لایه‌های گرد و غبار مانند یک روپوش نامرئی عمل کرده و باعث می‌شوند که این کهکشان غول‌پیکر تقریباً ناشناخته باقی بماند.

image e MMاخترشناسان نشان دادند که این کهکشان به واقع یک کهکشان اولیۀ بزرگ است که به اندازه کهکشان راه شیری ستاره دارد، اما از آنجا که این کهکشان سرشار از انرژی است سرعت تشکیل ستاره در آن ۱۰۰ برابر بیشتر از کهکشان راه شیری است.

در اوایل امسال نیز تیمی از اخترشناسان با استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های آلما، 39 کهکشان باستانی را کشف کردند که پیدایش‌شان با هیچ نظریه‌ مدرن تکامل جهان قابل توضیح نبود. وجود این کهکشان ها را نمی توان با نظریه های مدرن تکامل جهان توضیح داد.

این کهکشان‌های محو شده برای تلسکوپ هابل نامرئی بودند، اما برای آرایۀ تلسکوپی آلما قابل رصد بودند. دانشمندان می گویند این کهکشان‌ها نماینده بیشتر کهکشان‌های بیضوی بزرگی هستند که 10 میلیارد سال پیش در جهان وجود داشته‌اند و بیشتر آنها را نمی توان در مطالعات پیشین یافت، اما اکنون با این کشف جدید می توان دریافت این نوع کهکشان عظیم به واقع در کیهان اولیه وجود داشتند.

البته با راه‌اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2021 دانشمندان می توانند به چگونگی شکل‌گیری این کهکشان‌ها پی ببرند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: smithsonianmag.com , scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.