بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه روچستر و دانشگاه لیدن در پژوهش‌های اخیر خود بر روی سیاره‌ای که در سال 2012 کشف شده بود، دریافتند این سیاره 30 حلقه بسیار بزرگ شبیه به حلقه‌های سیاره زحل دارد.

تصویری هنری سیاره J1407b با حلقه های غول پیکر در اطرافش. اثر: ران میلر
تصویری هنری سیاره J1407b با حلقه های غول پیکر در اطرافش. اثر: ران میلر

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های جدید پروژه Superwasp (جستجوی میدان دید باز سیارات) که روی منظومه ی ستاره ای J1407 انجام شده بود، سیاره ای با 30 حلقه ی بسیار بزرگ که حدود 120 میلیون کیلومتر قطر دارد را مشاهده کردند. این سیاره به دور یک ستاره ی جوان که تقریبا در فاصله 430 سال نوری از ما فاصله دارد در حال چرخش میباشد. حلقه های این سیاره 200 برابر بزرگتر از حلقه های زحل است، در ویدئوی زیر می توانید تجزیه و تحلیل این سیستم سیاره ای را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو با حجم 1 مگابایت

محققان دقیقا قادر به مشاهده سیستم حلقه‌ای این سیاره ی فرا خورشیدی نبودند اما توانستند با استفاده از شیوه مشابهی که برای تعیین مکان سیارات بیگانه با اندازه‌گیری متغییرهای نور ستارگان در زمان عبور سیارات از برابرشان مورد استفاده است، آنها را تشخیص دهند. این سیاره جرمی حدود 40 برابر مشتری دارد و با حلقه هایی بسیار بزرگ یک سیاره ابر غول است که شباهت زیادی به سیاره زحل دارد. به گفته ی دانشمندان شکاف‌هایی که در میان حلقه‌ های این سیاره وجود دارد نشان دهنده ی وجود اقمار گوناگون در اطراف آن است. نتایج بیشتر این پژوهش در مجله اختر فیزیک منتشر شده است.

نویسنده: سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ

منابع بیشتر: universetoday , scitechdaily – مشاهده مقاله: arxiv

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.