بیگ بنگ: منجمان دانشگاه ایالتی اوهایو موفق به کشف داغ‌ترین سیاره شناخته‌ شده در کیهان شدند. این جرم کیهانی با داشتن دمای 4327 درجه سانتیگراد، در فاصله 650 سال نوری از زمین قرار دارد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، سیاره KELT-9b  به حدی به ستاره اش نزدیک است که مدارگردی‌اش حول آن فقط یک روز و نیم طول می‌کشد. این سیاره در صورت فلکی “ماکیان” (Cygnus) واقع شده و به حدی داغ است که بعید به نظر می‌رسد میزبان حیات باشد. دانشمندان معتقدند تشعشعات فرابنفش بسیار بالای ستاره میزبان این جرم کیهانی، روزی آن را به طور کامل تبخیر خواهند کرد.

پیش‌تر، داغ‌ترین سیاره شناخته‌شده جهان WASP-33b بود که در فاصله 380 سال نوری از زمین قرار دارد؛ این جرم کیهانی در صورت فلکی “آندرومدا” واقع شده و دمای سطح آن به 3200 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سیاره فراخورشیدی KELT-9b دم درخشانی شبیه دنباله‌دار دارد زیرا توسط تشعشعات فرابنفش ستاره میزبان KELT-9  در حال تبخیر شدن است.  این ستاره با داشتن دمای 9897 درجه سانتی‌گراد، تقریبا دو برابر خورشید (با دمای 5600 درجه سانتی‌گراد) داغ است.

سیارهKELT-9b  دو و نیم برابر مشتری است و به خاطر نیروهای گرانشی عظیم، به ستاره میزبان قفل شده و طرف روز آن به طور دائم توسط تشعشعات فرابنفش این ستاره بمباران می‌شود؛ بنابراین، مولکول‌هایی مانند آب، دی‌اکسید کربن و متان نمی‌توانند بر روی آن شکل بگیرند. سیاره جدید توسط تلسکوپ KELT واقع در رصدخانهWiner  در آریزونا کشف شده است؛ این تلسکوپ، یکی از دو ابزاری است که برای شناسایی سیاره‌هایی طراحی شده‌اند که حول ستارگان درخشان می‌چرخند.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر و در نهایت با بهره‌گیری از تلسکوپ جیمز وب (که سال آینده میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید) نگاه نزدیک‌تری به سیارۀ KELT-9b داشته باشند تا بتوانند تخمین بزنند این سیاره داغ تا چه هنگام به حیات خود ادامه خواهد داد. آنها همچنین امیدوارند یافته‌هایشان، دیدگاه‌های جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری سیستم‌های سیاره‌ای موجود حول ستاره‌های داغ و عظیم ارائه دهد. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

    1. توی خورشید اتم های هیدروژن با یکدیگر همجوشی هسته ای دارن و به هلیم تبدیل میشن که این فرایند باعث ازاد شدن مقدار زیادی انرژی میشه. امااین سیاره ها گرما رو از ستاذه میزلانشون دریافت میکنند.