ستاره شناسان با کمک تلسکوپ پرتو ایکس سویفت ناسا یک ستاره ی نوترونی چرخان را دیده اند که سرعت چرخشش ناگهان کاهش یافت. این اولین بار است که کاهش سرعت در این نوع ستاره ها دیده شده است.

ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ یک ستارهٔ بزرگ و پر جرم هستند که پس از اتمام سوختش بصورت ابرنواختر منفجر شده است. ستاره نوترونی ۱E ۲۲۵۹+۵۸۶ حدود ۱۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ذات الکرسی واقع شده است و یكی از تقریبا ۲۰ ستاره نوترونی است كه «مگنتار» خوانده می شوند.
751996main1_CTB109_673
این تصویری است از مگنتار 1E 2259+586 در رنک کاذب پرتو X  که از باقیمانده ی ابرنواختر CTB 109 میباشد که به رنگ آبی-سفید می بینید.

مگنتارها، ستاره های نوترونی هستند كه میادین مغناطیسی بسیار قویی دارند و انفجارها و یا پالس های بسیار پرانرژی تولید می كنند.
دانشمندان از ژوییه ی ۲۰۱۱ تا اواسط آوریل ۲۰۱۲ در حال رصد پرتو X این مگنتار بودند و مشاهده کردند که سرعت چرخش این مگنتار دارد به آرامی کاهش می یابد و از سرعت معمولش که هر هفت ثانیه یک دور، یا حدود هشت دور در دقیقه بود کمتر می شود. اطلاعات به دست آمده از این تلسكوپ در ۲۸ آوریل ۲۰۱۲ نشان داد كه میزان كاهش سرعت چرخش این مگنتار به طور ناگهانی كاهش یافته است .

ساختار درونی ستارگان نوترونی یک معمای عجیب بوده است. بر پایه ی نظریه ی کنونی، ستارگان نوترونی دارای پوسته ای هستند که از الکترون ها و یون ها درست شده، و درونشان ماده ی شگفت انگیزی است به نام ابرشاره ی نوترونی (حالت شگرفی از ماده بدون اصطکاک)؛ و سطحشان هم جریان هایی از ذرات پرانرژی را از راه میدان مغناطیسی نیرومند ستاره می گسیلد.
751994main1_Manhattan_NS_673
تصویری هنری  از یک ستاره ی نوترونی هم عرض جزیره منهتن، این ستارگان جرمی به اندازه ی نیم میلیون برابر جرم زمین را در کره ای به قطر حدود ۱۲ مایل جای می دهند.
ستاره شناسان تا كنون صدها بار شاهد افزایش سرعت چرخش ستاره های نوترونی بوده اند اما این اولین بار است كه آنها متوجه این كاهش ناگهانی سرعت چرخش شده اند. این كاهش سرعت درست عكس واقعه مشاهده شده در مورد ستاره های نوترونی است. ستاره شناسان اعلام كردند رویه هایی كه منجر به این كاهش ناگهانی چرخش شده ، موجب شده است كه دانشمندان نظرات متفاوتی را ارایه كنند.

رابرت آرچیبالد، نویسنده ی اصلی پژوهش، که دانشجوی کارشناسی ارشد در مک گیل است می گوید: «آنچه درباره ی این رویداد واقعا توجه بر می انگیزد، ترکیب کاهش ناگهانی سرعت، فوران پرتو ایکس، و این واقعیت که اکنون ستاره با سرعتی بیش از گذشته می چرخد است.»

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/swift/bursts/new-phenom.html