بیگ بنگ: اخترشناسان برای اولین‌بار مهاجرت انبوه ستارگان به کهکشان آندرومدا را شناسایی کردند.

excerpt galactic

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان بیش از ۷ هزار ستاره در کهکشان آندرومدا (M۳۱)، را شناسایی کردند که حدود دو میلیارد سال پیش در این کهکشان ادغام شدند. کهکشان‌هایی مانند آندرومدا و راه شیری در طول عمر خود کهکشان‌های کوچک زیادی را به سوی خود کشیدند. در واقع کهکشان‌ها در طول زمان از طریق ادغام با کهکشان‌های دیگر رشد می‌کنند.

طبق بررسی‌ها کهکشان راه شیری به آرامی در حال جذب کهکشان کوتوله ابر ماژلانی بزرگ و ابر ماژلانی کوچک و کهکشان کروی کوتوله است. رشد و تکامل کهکشان‌ها از موضوعات داغ در نجوم است و یکی از اهداف علمی تلسکوپ جیمز وب محسوب می‌شود.

این مشاهدات با استفاده از ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک(DESI) انجام شد. این ابزار برای اندازه‌گیری تأثیر انرژی تاریک بر انبساط کیهان ساخته شده و این کار را با جمع‌آوری طیف‌های نوری روی ده‌ها میلیون جرم، عمدتاً کهکشان‌ها و اختروش‌ها و سپس ترسیم نقشه‌ای سه بُعدی انجام می‌دهد.

velocities andromeda halo

مشاهدات نشان می‌دهد که حدود ۲ میلیارد سال پیش یک کهکشان دیگر با آندرومیدا ادغام شده است. موقعیت و حرکات در حدود 7500 ستاره‌ای که محققان اندازه‌گیری کردند فاش می‌کند که آنها از یک کهکشان دیگر آمده‌اند. کهکشان راه شیری نیز در زمانی بین ۸ تا ۱۰ میلیارد سال پیش چنین ادغام مشابهی را تجربه کرده است.

اکنون، به لطف این بررسی، اخترشناسان برای اولین‌بار نقشه جزئی از ستارگان آندرومدا را دارند که شامل حرکت نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ ستاره در هاله داخلی کهکشان آندرومدا است و تاریخچه خشن آن را آشکار می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.com , techexplorist.com