بیگ بنگ: دانشمندان با بررسی عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویری که تلسکوپ جیمز وب از کیهان گرفته، توانستند 3 کهکشان جوان و بسیار دوردست را شناسایی و تایید کنند.

early peas behind smacs

از آنجایی که نور مسافت بسیار زیادی را طی کرده تا به ما برسد، ما این 3 کهکشان را همانطور که 13.1 میلیارد سال پیش بوده‌اند می‌بینیم. به ویژه، این سه کهکشان از لحاظ ویژگی‌های شیمیایی، حاوی اکسیژن، هیدروژن و اثرات نئون هستند. جیمز وب برای رصد این کهکشان‌ها، از ذره‌بین فضا کمک گرفتند: یعنی “همگرایی گرانشی”.

این بدان معناست که جرم خوشه کهکشانی در تصویرِ وب در واقع این سه کهکشان کوچک و بسیار دوردست را تا 10 برابر بزرگ‌نمایی کرده است. دورترین کهکشان از بین این 3 کهکشان تنها حاوی 2 درصد اکسیژن ِ موجود در راه شیری را دارند. این امر حاکی از آن است که این کهکشان بسیار جوان است، زیرا حاوی عناصر سنگین بسیار کمی (مانند اکسیژن) بازیافت شده از ستاره‌های قبلی می‌باشد. دو کهکشان دیگر نیز حدود 20 درصد اکسیژن موجود در راه شیری را دارند.

webb peas spectral

یکی از این کهکشان‌ها، زمانی وجود داشت که کیهان تنها 5 درصد از سن کنونی خود را داشت، این کهکشان احتمالا یکی از «بدوی‌ترین» کهکشان‌هایی باشد که اخترشناسان تاکنون دیده‌اند. این کهکشان‌ها مملو از گاز درخشان و ستاره‌های جوان هستند، آنها محصول شیمیایی، ستارگان نسل قبلی‌اند، ستارگانی که جهان را روشن کردند و در کهکشان‌ها گرد هم آمدند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام کهکشانها انقدر زیادند که معلوم نیست در هر یک از اسمان چه تعداد ازاین کهکشانها وجود دارد و قابل جستجو توسط انسان نیست.تازه این تصاویر مربوط به کدام یک از اسمان می باشد ؟؟؟؟ .با این حجم وسیع از کهکشانها