بیگ بنگ: کشف سیاره‌ای شبیه مشتری در مدار یک ستاره مرده(کوتوله سفید) نشان می‌دهد که در آینده چه اتفاقی برای منظومه شمسی ما رخ می‌دهد. این منظومه در فاصله‌ی ۶۵۰۰ سال نوری از زمین و به سمت مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد. ⁠
thumb crop
به گزارش بیگ بنگ، این منظومه میزبان یک ستارۀ کوتوله سفید است که جرمی 0.53 برابر جرم خورشید دارد و یک سیاره شبیه مشتری با جرمی 1.4 برابر سیارۀ مشتری به دورش می‌چرخد. بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که چنین سیاراتی در این منظومه‌ها براحتی از مرحله‌ی غول سرخ و تورمی ستاره‌ی خود جان سالم به در می‌برند. پیش‌بینی می‌شود بیش از نیمی از کوتوله‌های سفید همراهان سیاره‌ای شبیه مشتری دارند.

وقتی ستاره‌ای مثل خورشید به پایان عمر خود نزدیک می‌شود، متورم شده و به یک غول سرخ تبدیل می‌شود، این غول سرخ رفته رفته جرم خود را از دست می‌دهد و گاز و غبار خود را به اطراف پخش می‌کند، در نهایت پس‌ از چند میلیارد سال یک هسته فشرده از ستاره بنام «کوتوله سفید» باقی می‌ماند.

image e MOA BLG

غول‌های سرخ سوخت هیدروژنی خود را می‌سوزانند و تورم می‌یابند و هر سیاره‌ای را که نزدیکشان باشد از بین می‌برند. طبق این یافته‌ها سیارات گازی دورتر براحتی از این مرحله‌ی فوق‌العاده خشن، جان سالم به در می‌برند و شاید قمرهایشان با شرایط مناسب بتوانند میزبان حیات باشند.

خورشید ۴.۶ میلیارد سال سن دارد، و براساس رصد‌هایی که از دیگر ستارگان صورت گرفته‌، محققان به این نتیجه رسیدند که ستاره‌ی ما در حدود ۱۰ میلیارد سال دیگر به پایان زندگی خود می‌رسد. طی پنج میلیارد سال دیگر خورشید به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد و در ۱۰ میلیارد سال بعد یک کوتوله سفید از آن باقی می‌ماند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org  , sci-news.com