بیگ بنگ: حدود نیمی از ستارگان جهان تنها نیستند و با یک ستاره دیگر، منظومه دو ستاره‌ای را تشکیل می‌دهند. در اطراف این ستارگان سیارات سنگی در فاصله‌ای مشابه فاصله زمین و خورشید قرار دارند. ستاره شناسان به تازگی یک سیاره سنگی در اطراف یک منظومه دو ستاره ای کشف کرده اند که در فاصله مناسبی از نظر شکل گیری حیات تا ستاره ی مادری اش قرار دارد.

در سمت راست این تصویر هنری ،سیاره ی تازه کشف شده را مشاهده می کنید که در حال چرخش به دور یکی از ستاره های این منظومه ی دو ستاره ای میباشد.
در سمت راست این تصویر هنری ،سیاره ی تازه کشف شده را مشاهده می کنید که در حال چرخش به دور یکی از ستاره های این منظومه ی دو ستاره ای میباشد.

یک سیاره جدید در فاصله 3000 سال نوری از سیاره زمین قرار دارد که در اطراف یکی از ستارگان یک منظومه دو ستاره ای گردش می کند و می تواند شانس کشف حیات را افزایش دهد. این سیاره بر مبنای اطلاعات گردآوری شده توسط تلسکوپ OGLE که در دانشگاه ورشو قرار دارد، OGLE-2013-BLG-0341Bb نامگذاری شد. کشف این سیاره به طور اتفاقی و زمانی که دانشمندان یک سیگنال عجیب در نور را از این ریزهمگرایی گرانشی رصد می کردند رخ داد.

تا پیش از این کشف هیچ کس نمی دانست​سیارات سنگی می توانند مدارهای ثابتی را در اطراف یکی از اعضای یک سیستم دو ستاره ای شکل دهند، اما به نظر می رسد​ وجود سیارات اطراف جفت ستاره ها نسبتا رایج است. این سیاره در فاصله 0.8 واحد نجومی از ستاره های مادر خود قرار دارد و جرم آن حدود دو برابر زمین است، اما ستاره آن که یک کوتوله قرمز است حدود 400 برابر کم نورتر از خورشید است که در نهایت باعث سرد شدن سیاره می شود. این موضوع تا حد زیادی وسعت مکان های بالقوه برای کشف سیارات قابل سکونت را در آینده افزایش می دهد.

منبع: sciencedaily / مترجم: ندا ابوطالبی راد

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.