بیگ بنگ: محققان با تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و به کمک تکنیک جدیدی بنام ریزهمگرایی گرانشی (Gravitational microlensing) سیاره ای غول گازی را در فاصله 13000 سال نوری از زمین کشف کردند.

تصویری هنری از سیاره ی غول گازی که با روش ریزهمگرایی گرانشی کشف شده است.
تصویری هنری از سیاره ی غول گازی که با روش ریزهمگرایی گرانشی کشف شده است.

به گزارش بیگ بنگ، جنیفر یی (Jennifer Yee) از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیثسونین و سرمؤلف مقالات مرتبط با این اکتشاف گفت: « ما نمی دانیم که آیا سیارات بیشتر در برآمدگی مرکز کهکشان یا در حلقه آن وجود دارند، و به همین دلیل چنین رصدهایی بسیار حائز اهمیت هستند.» ریزهمگرایی زمانی رخ می دهد که یک ستاره از دید ناظری – مثل ناظر زمینی – از جلوی دیگری عبور کرده و گرانش ستاره جلویی باعث تشدید نور ستاره پشتی شده و مانند یک عدسی عمل می کند. در این حالت اگر ستاره جلویی دارای سیاره ای باشد، آن سیاره حین عبور منحنی های نوری پدید می آورد و پژوهشگران را از وجود خود آگاه می کند.

در چنین حالتی تشخیص فاصله ستاره جلویی چالش اصلی ماست، زیرا تشدید نور ستاره ی پشتی، ستاره جلویی را از دید ناظر محو می کند، و این دلیل عدم  ِ امکان تعیین فاصله نیمی از سیاراتی است که با این تکنیک کشف شده اند. جهت غلبه بر این چالش، اخترشناسان تلسکوپ ‪‎OGLE‬ در رصدخانه لاس کامپاناس شیلی را در کنار اسپیتزر به خدمت گرفتند. تأخیر 20 روزه ثبت منحنی نوری توسط این دو تلسکوپ، فاصله سیاره مزبور و متعاقباً جرم تقریبی آن را – حدود نصف جرم مشتری – مشخص ساخت.

موقعیت این سیاره در کهکشان راه شیری
موقعیت این سیاره در کهکشان راه شیری

شایان ذکر است، به کمک روش ریزهمگرایی تاکنون 30 سیاره فراخورشیدی تا فاصله 25000 سال نوری کشف شده اند، اما این اولین استفاده موفق تلسکوپ اسپیتزر از این تکنیک بود که سیاره ای را در فاصله 13 هزار سال نوری از زمین کشف کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش را در sciencedaily بخوانید.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: cfa.harvard

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه