بیگ بنگ: اخترفیزیکدانان یک سیاره فراخورشیدی شبیه ناهید را در یک منظومه ستاره ای نزدیک کشف کردند. این سیاره سنگی موسوم به GJ 1132b حدود 16 درصد بزرگتر از زمین است و همچون سیاره ی ناهید، گرمای سطح آن چنان زیاد است که امکان وجود آب را منتفی کرده، اما به گفته ی دانشمندان همچون ناهید از اتمسفر برخوردار است.

تصویری از منظومه ی ستاره ای Gliese 1132 و سیاره ی تازه کشف شده در مقایسه با خورشید و زمین

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، سیاره ی GJ 1132b در فاصله 39 سال نوری قرار دارد و نزدیک ترین سیاره سنگی فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده، نزدیکی نسبی GJ 1132b به زمین و این واقعیت که هر 1.6 روز به دور ستاره خود می چرخد، به این معنی است که ستاره شناسان به بستر آزمایشی مهمی برای مطالعه درباره اتمسفر سایر سیاره های دوردست از طریق تلسکوپ هایی دست یافته اند که می توانند نخستین نشانه های شیمیایی حیات را همچون متان اتمسفری، در خارج از سامانه ی خورشیدی بیابند.

گرچه سیاره GJ 1132b چنان به ستاره اش نزدیک است که به واسطه دمای سوزان آن امکان حیات در GJ 1132b وجود ندارد، اما حرارت به حدی نیست که اتمسفر این سیاره از بین رفته باشد و همین امر دانشمندان را امیدوار کرده است که با استفاده از تلسکوپ بتوانند ترکیب شیمیایی اتمسفر، سرعت بادها و حتی رنگ غروب خورشید آن را تجزیه و تحلیل کنند.

کشف سیاره ای فراخورشیدی که همانند ناهید اتمسفر دارد.

‘دیوید شاربونوو’ از ‘مرکز فیزیک کیهانی هاروارد-اسمیت سونیان’ در کمبریج که هدایت مطالعه را به عهده داشت، گفت: « هدف نهایی ما یافتن سیاره دیگری با وضعیت مشابه زمین است اما در این مسیر، سیاره ای شبیه به ناهید را کشف کردیم، به گمان ما این سیاره نیز همچون ناهید اتمسفر دارد.» ستاره شناسان سیاره GJ 1132b را از طریق رصد و اندازه گیری نوسانات نوری کوچک حاصل از ستاره Gliese 1132 هنگام عبور سیاره یاد شده از برابر آن کشف کردند. دانشمندان محاسبه کردند که این سیاره در فاصله 1.4 میلیون مایلی از ستاره اش می چرخد، در حالی که فاصله میان زمین و خورشید 36 میلیون مایل است.

به گفته ‘زاچوری برتا تامپسون’ از انستیتوی فناوری ماساچوست: « اگر ثابت شود که این سیاره بسیار گرم توانسته است اتمسفر خود را در طول میلیاردها سال گذشته حفظ کند، امکان دارد سیاره های سردتری را که آنها نیز اتمسفر دارند و دور ستاره های کوچک می چرخند، بیابیم و در مرحله بعد، اتمسفر آنها را برای یافتن مولکول های حاصل از حیات بررسی کنیم.» سیاره فراخورشیدی یا فراسیاره، سیاره ای است که به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است. تاکنون بیش از 1000 سیاره فراخورشیدی کشف شده و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent